Statsministern öppningstalar på Vårdförbundets kongress 14 maj

När Vårdförbundet genomför sin kongress i Uddevalla 14-17 maj så öppnas mötet av Sveriges statsminister Stefan Löfven (S). Kongressen är Vårdförbundets högsta beslutande organ och temat för 2018 års kongress är ”Vi är vården”.

Vårdförbundet representerar Sveriges över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Förbundet har fyraåriga mandatperioder och kongressen är en viktig arena för medlemsinflytande.

-          Vårdförbundets medlemmar utgör själva stommen i svensk hälso- och sjukvård och vi brukar säga att ”vi är vården”. Att statsministern talar på vår kongress är en tydlig signal att regeringen ser hur viktiga förbundets medlemmar är för den svenska välfärden, säger Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet.

Vårdförbundets mandatperioder sammanfaller med de svenska riksdagsvalets och sker därmed under det intensiva valåret 2018. Väljarna rankar sjukvården som den viktigaste politiska frågan i valet i höst och vårdens problem med tillgänglighet, kvalitet och effektivitet diskuteras intensivt i den dagliga samhällsdebatten.

-          Vi arrangerar en politikerdebatt på scen under kongressen, där landets ledande sjukvårdspolitiker ska diskutera hur problemen inom hälso- och sjukvården bör lösas för att leda till en bättre vård - både för patienterna och för de som arbetar inom vården, säger Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet.

Om Vårdförbundets kongress 2018:

• Vårdförbundet har fyraåriga kongressperioder. De besluts som tas på kongressen vart fjärde år skapar en tydlig riktning inför kommande kongressperiod och ger förbundsstyrelsen kraft att leda organisationen.
  • Kongressen är förbundets högsta beslutande organ och består av 190 ombud samt förbundsstyrelsens ledamöter.
  • Kongressen beslutar om långsiktiga mål och politisk vilja, samt om inriktningen för förbundets verksamhet under kommande kongressperiod.
  • På kongressen väljs även ordförande och förbundsstyrelse. Sineva Ribeiro har varit Vårdförbundets ordförande under de två senaste kongressperioderna, det vill säga sedan 2011. Inför årets kongress föreslås hon att bli ordförande även för den kommande mandatperioden 2018-2022.

För ytterligare information kontakta:
Anna E Olsson, presschef, tfn: 073-10 30 09
Alma Kastlander, pressekreterare, tfn: 070-088 67 98

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se