Teamarbetet på akutkliniken i Linköping kan belönas med Vårdförbundspriset

Monica Magnusson, leg. sjuksköterska och sektionsledare på akutkliniken vid Universitetssjukhuset i Linköping är en av fyra nominerade till Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam. Torsdag den 18 september berättar hon och hennes team mer om sitt arbete på Universitetssjukhuset i Linköping. Press, radio och tv är varmt välkomna!

Datum: torsdag 18 september
Tid:
kl. 14:00-16:00
Plats:
Akutmottagningen Universitetssjukhuset, Linköping

Teamarbete gynnar både patienter och personal
Det strukturerade teamarbetet på akutkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping visar att det finns stora vinster att göra när vårdens professioner tillsammans organiserar sig för att uppnå en effektiv vårdkedja.

– Att arbetet på en akutmottagning organiseras så bra som möjligt är mycket viktigt för patientens hela vårdprocess. Med sitt strukturerade teamarbete har akutkliniken i Linköping bland annat kortat väntetiderna och ökat kvaliteten för patienterna samtidigt som arbetsmiljön för personalen förbättrats, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.

Akutmottagningens arbetsmodell har gett personalen en ökad förståelse för varandras arbete såväl på akutmottagningen som i angränsande verksamhet. Dessutom kan sjuksköterskornas kompetens utnyttjas på bästa möjliga sätt, vilket både gynnar patienterna och innebär en möjlighet att avancera inom professionen.

Ett av de största vårdpriserna
Vårdförbundspriset instiftades 2009 och delas ut årligen av Vårdförbundet i samarbete med Folksam. Med priset uppmärksammas medlemmar i Vårdförbundet, sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor, som har gjort framstående insatser och bidragit till utveckling av svensk vård. Den totala prissumman i år är 500 000 kronor, vilket gör priset till ett av Sveriges största inom vårdområdet. Vinnaren presenteras och priset delas ut den 8 oktober på Vårdgalan på Hotel Anglais i Stockholm.

Tema 2014: Teamarbete

2014 års tema för Vårdförbundspriset är teamarbete. Teamarbete är en nyckelfaktor för att nå en personcentrerad och säker vård av hög kvalitet. Multiprofessionella team anses kunna bidra till en större helhetssyn, bättre kliniska resultat, en effektiv vårdkedja och positiva patientutvärderingar av vårdkvalitet.

Mer information om Vårdförbundspriset, Vårdgalan och de fyra kandidaterna finns på www.vardforbundet.se/vardforbundspriset

Ing-Marie Petersson, styrelseledamot, Vårdförbundet avd Östergötland, tel: 010-103 41 82
Sandra Zetterman, pressekreterare Vårdförbundet, tel: 08-14 77 30, mobil: 070-317 67 88
Benny Granberg, Folksam, mobil: 070-911 62 14