Tidsbrist för sjuksköterskor ökar dödligheten hos patienter

74 procent av sjuksköterskorna uppger att tidsbrist gör att de missar nödvändig omvårdnad. Det visar en ny avhandling vid Karolinska Institutet.

Forskaren och sjuksköterskan Jane E Ball visar i sin avhandling ”Nurse staffing levels care left undone & patient mortality in acute hospitals” att det finns ett samband mellan ökad dödlighet bland patienter och att sjuksköterskor på grund av tidsbrist inte hinner med viktiga omvårdnadsaktiviteter.

Jane E Ball har bland annat undersökt patientdödlighet på 300 sjukhus i nio länder i relation till ett antal omvårdnadsaktiviteter som sjuksköterskor rapporterat att man försummat på grund av tidsbrist. Det har främst handlat om dödligheten efter olika kirurgiska ingrepp, med låg förväntad dödlighet, där god och säker omvårdnad är nödvändig för tillfrisknande.

Två andra studier i avhandlingen visade att 86 procent av sjuksköterskorna i exempelvis England rapporterar att de missat nödvändig omvårdnad på grund av tidsbrist. I Sverige rapporterar 74 procent av de tillfrågade samma sak.

–      Det här äventyrar förstås patientsäkerheten, säger Jane E Ball.

Källan till data i avhandlingsarbetet kommer till största delen från det EU-finansierade projektet Registered Nurse Forecasting in Europe (RN4CAST) som Vårdförbundet varit med och stöttat.

RN4CAST var ett multinationellt projekt med 16 deltagande länder som syftade till att bidra till nya innovativa sätt att bedöma behovet av legitimerade sjuksköterskor genom att inte bara fokusera på bemanningsvolymer utan också undersöka förhållandet mellan bemanning, utbildningsnivå hos sjuksköterskor, personalens hälsa och hur det går för patienterna.

RN4CAST har bland annat kunnat visa att utbildning och arbetsbelastning är viktiga faktorer för vårdens kvalitet. Fler sjuksköterskor med en högre utbildningsnivå minskar dödligheten bland patienterna.

– Vi välkomnar avhandlingen. Det är mycket bra att dessa viktiga samband blir belysta, säger Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.

Jane E Balls disputation sker fredagen den 5 maj klockan 13:00 i Samuelssonsalen, Tomtebodavägen 6, Karolinska Institutet i Solna.

Principal Supervisor:
Professor Carol Tishelman, Karolinska Institutet Department of LIME Medical Management Centre

Co-supervisor(s):
Professor Peter Griffiths, University of Southampton Faculty of Health Sciences & Karolinska Institutet,  Foreign Adjunct Professor, Department of LIME
Dr Rikard Lindqvist, Karolinska Institutet Department of LIME Medical Management Centre

Opponent:
Professor Jack Needleman, University of California, Los Angeles Department of Health Policy & Management, Fielding School of Public Health

Examination Board:

Professor Kjell Asplund (Coordinator), Umeå University Department of Public Health & Clinical Medicine
Professor Ulrica von Thiele Schwarz, Karolinska Institutet Department of LIME Medical Management Centre
Professor Christine Brulin, Umeå University Department of Nursing

Carol Tishelman, professor Karolinska Institutet, tfn 08 524 837 44