Välkommen till internationell festival idag – psykiatrisjuksköterskan i fokus

Plats: Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98
Tid: Klockan 10:30
Datum: Torsdagen den 20 september
Medverkande: Ania Willman, ordförande Svensk sjuksköterskeförening, Des Kavanagh, President Horatio, Anders Printz, Socialdepartementet , psykisk ohälsa, Maria Nyman, director Mental Health Europe.
Föreläsare: Dr Anna Björkdahl – Sverige, Professor John Cutcliffe USA, Kanada och Storbritannien, Professor Brenda Happel, Australien, Professor Shirley Smoyak, USA.

För första gången någonsin arrangeras i Sverige en Internationell Festival av och med psykiatrisjuksköterskor. Värd är Psykiatriska riksföreningen för sjuksköterskor i samarbete med Horatio – European Psychiatric Nurses – en europeisk paraplyorganisation för sjuksköterskor verksamma inom psykiatrin.

–Horatio bildades 2006 och Sverige var en av länderna som var med vid bildandet. Det är andra gången som vi har en Festival och det är glädjande att den hålls i Sverige. Det är oerhört viktigt att psykiatrisjuksköterskan har ett forum och kan dela med sig av all den kunskap som kolleger runt om i världen har, säger Richard Brodd ordförande Psykiatriska riksföreningen för sjuksköterskor.

350 delegater från hela världen samlas på Clarion Hotell Stockholm från 20 -23 september 2012.

Martin Ward – Horatio kommer att presentera Horatio Turku Declaration – Identifying the unique contribution of psychiatric and mental health nurses to the care of people with mental health/illness challenges.

Richard Brodd, ordförande Psykiatriska riksföreningen för sjuksköterskor, tfn: 0708-19 27 32

Medlemmar i Vårdförbundet arbetar för en säker vård. Vi är 110 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som utvecklar vården för dig som individ. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

I Vårdförbundet samlas 112 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se