Vårdförbundet återigen ett växande förbund

Vårdförbundets medlemsutveckling under 2017 visar på ett symboliskt viktigt trendbrott: antalet medlemmar ökar för första gången på flera år. Förbundets totala medlemsantal uppgår nu till 114 319  sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor vilket är en ökning med 387 från förra årsskiftet.

-          Svensk sjukvård är i ett ansträngt läge och personalens arbetsvillkor är föremål för intensiv samhällsdebatt. Ju fler vi är som går samman, desto mer kan vi påverka vid förhandlingsbordet. Vi tror att allt fler kommer att se värdet av att organisera sig fackligt. Vårdförbundet kämpar varje dag för att förbättra förutsättningarna för våra medlemmar och tillsammans ska vi fortsätta att utveckla vården, våra arbetsvillkor och våra professioner, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Även inom gruppen ”chefer och ledare” har den negativa trenden vänts och Vårdförbundet ökar nu sitt medlemsantal även i den gruppen.

Vårdförbundet ingår i TCO, vars ingående fackförbund vid årsskiftet samlade 1 392 616 medlemmar och därmed växte för sjunde året i rad.

För ytterligare information kontakta:
Anna E Olsson, presschef, tfn: 073-10 30 09
Alma Kastlander, pressekreterare, tfn: 070-088 67 98

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se