• Vårdförbundet/

Vårdförbundet välkomnar förslaget om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad vård, skola och omsorg

Report this content

De som är verksamma inom offentlig verksamhet har idag ett stärkt meddelarskydd, vilket privatanställda saknar. – En viktig förutsättning för en öppen samhällsdebatt är meddelarskydd, säger Sineva Ribeiro ordförande Vårdförbundet.

Nu överlämnar Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet sitt betänkande ”Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet". Utredningen föreslår att verksamma inom vård, skola och omsorg - som till någon del är offentligt finansierad - ska omfattas av meddelarskydd.

– Vi har de senaste åren sett en utveckling mot att allt mer hälso- och sjukvårdsverksamhet bedrivs i enskild regi med offentlig finansiering. En konsekvens av det har varit att meddelarskyddet minskat i motsvarande mån. Allmänhetens insyn i hur verksamheterna fungerar och hur skattepengarna används har därigenom också minskat, säger Sineva Ribeiro.

– Sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor är legitimerade yrken med samhällsansvar. Våra medlemmar måste kunna larma om vården inte är trygg och säker utan att riskera repressalier. Det är en viktig fråga för Vårdförbundet att alla anställda i offentligt finansierad verksamhet omfattas av ett stärkt meddelarskydd.

Den som bedriver verksamheten ska enligt förslaget inte få efterforska vem som lämnat uppgifter till media (efterforskningsförbud) och inte heller vidta åtgärder som medför negativa konsekvenser för den som meddelat uppgifterna (repressalieförbud). Den som uppsåtligen bryter mot efterforskningsförbudet eller vidtar en repressalieåtgärd i form av avskedande, uppsägning, disciplinpåföljd eller något liknande, kan enligt lagförslaget dömas till fängelse i högst ett år.

Cecilia Sandahl, presschef, tfn: 070-687 32 42
Sineva Ribeiro, ordförande, tfn:

Medlemmar i Vårdförbundet arbetar för en säker vård. Vi är 110 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som utvecklar vården för dig som individ. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se