Earth Hour väntas slå nytt globalt rekord

På lördag, 19 mars klockan 20:30 – 21:30, är det dags för WWFs Earth Hour, världens största miljömanifestation som i år firar 10-årsjubiléum. Hundratals miljoner människor världen över är engagerade. I år blir det rekord med 178 deltagande länder. I Sverige deltar 80 procent av Sveriges kommuner med klimataktiviteter och hundratals skolor och kända byggnader släcker ner.

Hundratals miljoner människor världen över kommer att sätta fokus på att världens ledare måste agera kraftfullt i klimatfrågan. Temat för årets Earth Hour i Sverige är en 100 procent fossilfri värld.

– Vi står vid ett vägskäl. Världen har enats om ett globalt klimatavtal. Men nu är det upp till bevis och det är vad världens ledare gör de kommande åren som avgör om vi lyckas begränsa klimatförändringarna till väl under 2 grader. Tillsammans är det faktiskt möjligt –  men politiker, städer, näringsliv, investerare, beslutsfattare och även privatpersoner måste agera kraftfullt och omgående, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

I år släcker 350 ikonbyggnader världen över, exempelvis Eiffeltornet, Empire State Building och Operahuset i Sidney. I Sverige släcker bland annat Riksdagen, Globen, Kaknästornet, Stockholms Slott, Turning Torso och Liseberg.

Först ut att släcka under WWFs Earth Hour på lördag kl. 20:30 lokal tid är Samoa-öarna och Antarktis. Sedan sveper släckvågen världen över, via Australien – där Earth Hour startade 2007 – och Asien, vidare till mellanöstern och Ryssland, Europa och Afrika och över Atlanten till Amerika och för att slutligen avsluta i tidszonen vid Tahiti och Cook-öarna.

– Det är 10 år sedan fröet såddes till gräsrotsrörelsen Earth Hour i Sidney. Under ett decennium har världen gått från klimatanalfabetism till att vi fått ett globalt klimatavtal. Nu är det dags att ta oss i mål. Den 19 mars 20.30 kommer nära en miljard människor i 178 länder, att släcka lampan för att visa världens ledare att de behöver ta fram konkreta handlingsplaner som måste genomföras. Sverige ligger långt fram i planeringen och svenska företag och städer går före. Nu är det upp till oss att visa framfötterna och tillsammans med resten av världen skyndsamt agera i klimatfrågan, säger Mariann Eriksson, kampanjansvarig för Earth Hour, Världsnaturfonden WWF.

Exempel på klimatåtgärder som Earth Hour bidragit till genom åren är att Galapagos kommer att fasa ut plastpåsar, att tusentals familjer på Madagaskar nu använder vedsnåla spisar och att tusentals förslag har kommit in till WWF i Kina hur man kan lösa luftföroreningsproblemet. I Sverige uppgav halva befolkningen att de blev inspirerade till att införa nya klimatsmarta vanor i samband med Earth Hour, enligt WWFs SIFO-utvärdering år 2015.

För mer information om årets Earth Hour:

Globalt: De lokala WWF-kontoren rapporterar löpande om kända byggnader som släcker samt om manifestationer under Earth Hour, se www.earthhour.org

I Sverige: Information om vad som arrangeras i samband med Earth Hour över hela landet finns på www.wwf.se/earthhour.

Fakta: Earth Hour startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon. 2014 deltog 162 länder, 2015 172 länder och i år deltar 178 länder.

Läs mer om Earth Hours utveckling de senaste 10 åren: http://www.wwf.se/source.php?id=1632107

För mer information, kontakta:

Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, 0705-654 515

Mariann Eriksson, kampanjansvarig, Earth Hour, Världsnaturfonden WWF, 070-6873331

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör, WWF, 070-39 39 030, barbara.evaeus@wwf.se

Anna Almberg, presskontakt Världsnaturfonden WWF, 0709-816782, anna.almberg@wwf.se

WWF är en av världens största och mest respekterade naturvårdsorganisationer med över 5 miljoner supportrar och ett globalt nätverk i över 100 länder. WWF s uppdrag är att stoppa förstörelsen av jordens naturliga miljö och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att bevara världens biologiska mångfald, använda förnybara naturresurser på ett hållbart sätt och arbeta för att minska föroreningar och ohållbar konsumtion.
 www.wwf.se

Taggar: