Grön ekonom ny ordförande för WWF International

Pavan Sukhdev, prisbelönt indisk miljöekonom och pionjär inom gröna nationalräkenskaper, har valts till ny styrelseordförande för WWF International. Han efterträder Yolanda Kakaobadse som lämnar ordförandeskapet i slutet av året efter åtta år på posten.

Pavan Sukhdev har lång erfarenhet av den internationella bank- och finanssektorn, med ledande positioner inom  bland annat Deutsche Bank. Han är hjärnan bakom TEEB (The Economics of Ecosystems and Biodiversity) som satt agendan för dagens syn på värdering av ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Sukhdev har också lett FNs miljöorgans arbete med gröna räkenskaper och ekosystemtjänster (2008-2011).

Vad kostar egentligen ett ekosystem? Pavan Sukdhdev och han team har tittat på förlusten av till exempel korallrev och tropisk skog i ett globalt perspektiv och jämfört det med vad det skulle kosta att bevara dem. Förstörelsen av naturkapital uppgår till mellan 14 och 35 biljoner kronor bara när det gäller tropisk regnskog.

– Genom sin ödmjukhet och stora engagemang har Pavan framgångsrikt drivit frågor om hur vi värderar våra ekosystem och lyft upp dem på den internationella dagordningen. Det ömsesidiga beroendet och samspelet mellan ekonomin och de naturliga ekosystemen är avgörande i en tid då biologisk mångfald och naturresurser är under stort tryck, säger WWFs internationella generalsekreterare Marco Lambertini.

Under 2013 belönades Pavan Sukdhev med Göteborgspriset för hållbar utveckling på temat "Naturens tjänster och sinnrika lösningar". 2016 mottog han Blue Planet Prize, för sitt pionjärarbete inom grön ekonomi och gröna räkenskaper.

För mer information, kontakta:

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77

Magnus Emfel, seniorrådgivare finans/Senior Advisor Finance WWF, 0705 419 802