Hjälp haven – ge bort ett fadderskap i jul!

Vill du ge bort en julklapp som gör skillnad? Bli Marinfadder och stöd arbetet för friska och levande hav – eller  ge bort ett fadderskap för isbjörn, gorilla eller panda.

– Att ge bort ett fadderskap för naturen och hotade djurarter – eller ett medlemskap i WWF Vänner eller Panda Planet – är klappar som varar länge. Vår kampanj Rädda haven går nu in i slutspurten till jul och vi hoppas på starkt stöd från svenska folket, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Den största mångfalden av liv på jorden finns i havet. Men mycket av det som finns under den glittrande ytan är hotat. WWF arbetar hårt för att skydda de marina ekosystemen från överfiske, nedskräpning, plastberg klimatförändringar och föroreningar.

WWF erbjuder nio fadderskap (gorilla, tiger, panda m fl) som stödjer arbetet med hotade arter, skogar, sötvatten och andra livsmiljöer. Som tack får mottagaren ett mjukisdjur i plysch, gåvobevis eller en naturbok.

Andra tips är medlemskap i WWF Vänner (330 kr/år) inklusive WWF EKO. Medlemstidningen kommer ut fyra gånger per år och bjuder på spännande reportage och fina naturbilder. För barn och unga finns ungdomssajten Panda Planet (250 kr/år). För varje ny VIP-medlem planterar Världsnaturfonden WWF ett träd i orangutangernas skogar på Borneo.

Julen är högtiden då vi konsumerar som mest – tänk klimatsmart.

•  Ge bort en upplevelse som massage, ansiktsbehandling eller träningskort - gör gott i dubbel bemärkelse.
  •  Biljetter till bio, teater, konserter, föreläsningar eller en kurs
  •  En heldag i naturen eller en lokal ”safari” med fågelskådning och en god matsäck.
  •  Designad källsortering - påsar och lådor för sortering hemma i köket
  •  Korg med svamp, bärburkar, saft och ekologiskt godis eller delikatesser
  •  Ge bort en naturbok - till exempel Årets pandabok ”Vid vägs ände” om arbetet för att rädda världens elefanter, noshörningar och tigrar.

Läs mer på: www.wwf.se/insamlingsportal

www.wwf.se/jul-med-gott-samvete

Ladda ner digitala julkort på: http://www.wwf.se/julkort

För frågor, kontakta: Karin Lindwall, t f marknadschef WWF, 076 -780 20 65