J-son stöttar WWFs regnskogskampanj

Artisten J-Son stöttar regnskogskampanj

Idag startar den Grammisnominerade artisten J-Son en kampanj för att rädda regnskogen med musik. Han skänker alla intäkter från sin nya singel Destination Sky till Världsnaturfondens WWFs trädplanteringsprojekt på Borneo. – Regnskogarna ligger mig särskilt varmt om hjärtat, säger J-Son som själv är uppvuxen i Brasilien där regnskogen alltid varit en viktig del av allas liv.

Artisten J-Son, artist och låtskrivare, vill dela med sig av sin musikaliska talang och stötta arbetet för att bevara planetens tropiska skogar. Han kom till Sverige som femåring, men hann innan dess etablera en kärleksfull relation till naturen i sitt hemland.

Intäkterna från singeln kommer att gå till WWFs trädplanteringsprojekt på Borneo och arbetet med att bevara de sista regnskogarna. Ekosystemen i Heart of Borneo har efter många års arbete fått ett förstärkt skydd av länderna Indonesien, Malaysia och Brunei.

– Vi är jätteglada att J-Son genom sin musik gör en insats som gör skillnad. Borneos värdefulla skogar är hem för en mängd djur och växter som vi nu får ett extra stöd för att bevara, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF. – WWF arbetar med att ge ett ökat skydd till naturskogarna och plantera ny skog på marker som blivit förstörda. Detta viktiga arbete görs av lokalbefolkningen som planterar inhemska trädarter och bidrar till att binda samman skogsområden som varit isolerade från varandra, säger Allan Carlson, expert på tropiska naturvårdsfrågor på WWF.

Kampanjen sker i samarbete med skivbolaget Same Blood och Legend Music Group (LMG) som med låten Destination Sky vill förmedla behovet av att rädda regnskogen på Borneo.

Genom att ladda ner låten genom att SMS:a AID till 72950 alternativt ladda ned låten via CDON eller iTunes stödjer du WWFs trädplanteringsprojekt på Borneo. SMS kostar 10 kronor varav nio kronor går till WWF. Eventuella trafikkostnader kan tillkomma. J-Son skänker alla sina intäkter för låten till WWFs arbete.

Läs mer på: www.wwf.se/3AID

Bakgrund J-Son: Efter att ha släppt sitt kritikerrosade och Grammisnominerade debutalbum "Never Half Stepping" 2009, är J-Son redo för uppföljaren. Med släppet av singeln "Destination Sky" får vi en försmak av J-Sons kommande album "Gallery" som släpps senare i år. Under 2010 har J-Son rest mycket och haft längre vistelser i London för att hämta inspiration, skriva och samarbeta med andra artister och producenter. 2010 har varit ett gynnsamt år i låtskrivandets tecken. J-Son har arbetat med producenter och artister som Anders Bagge, Arnthor, Salem Al Fakir och den amerikanska artisten Pitbull. J-Son ligger även bakom texten till Ola Svenssons guldsäljande singel "Sky Is The Limit".

Fakta: Borneos regnskogar Regnskogarna på Borneo hör till jordens mest artrika platser. En försiktig uppskattning är att Borneo hyser 15 000 växtarter av vilka 6 000 inte finns någon annanstans i världen. Här finns också den utrotningshotade orangutangen, trädleoparden och skogselefanten. Idag återstår endast 50 procent av Borneos skogar eftersom stora områden avverkats för att ge plats åt plantager och oljepalmer. Avverkningarna hotar mängder av växt- och djurarter samtidigt som lokalbefolkningens källa till mat, mediciner och rent vatten försvinner. Regnskogarna binder också stora mängder växthusgaser och bromsar därigenom den globala klimatförändringen.

För frågor, kontakta:

J-Son, artist, kan nås via Thierry Bizot, Marketing Manager, Same Blood Entertainment Tfn: 08-531 850 03, mobil: 076 829 21 00

Allan Carlson, expert på tropisk naturvård WWF, Tfn: 08-624 74 34, mobil: 070-220 38 11

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF Tel: 08-624 74 03, mobil: 070-629 10 77