Klimatentreprenörer från Norden kan nu söka till WWF Climate Solvers

WWFs Climate Solvers, utmärkelsen som uppmärksammar och lyfter klimatinnovationer i kampen mot global uppvärmning, öppnar nu upp för ansökningar från entreprenörer i andra nordiska länder. Genom ett nytt partnerskap med Cleantech Scandinavia sker Climate Solvers i samband med Nordic Cleantech Open. Klimatentreprenörer uppmanas att ansöka senast den 13 december i år.

-       Vi söker innovatörer som kan minska koldioxidutsläppen radikalt och öka tillgången till hållbara energilösningar för fattigare samhällen runt om i världen. Entreprenörer med lösningar men som har svårt att nå ända fram på grund av att de saknar investerare eller bromsas av nationella eller internationella policies. Det är där Climate Solvers kommer in, säger Stefan Henningsson, Senior Rådgivare Klimatinnovationer  på Världsnaturfonden WWF och projektledare för Climate Solvers.

Climate Solvers startades i Sverige 2008 för att lyfta och uppmärksamma innovativa talanger med kommersiella lösningar och potential för att minska de globala koldioxidutsläppen. Idag finns Climate Solvers i Kina, Indien och Sydafrika – och genom samarbetet med Nordic Cleantech Open nu även i Danmark, Norge och Finland. Små och medelstora företag i dessa länder kan nu ansöka till tävlingen fram till den 13 december.

-       Rapporter som Global Cleantech Innovation Index visar att alla nordiska länder är starka nav för startups, där många innovativa miljöteknikföretag med stor global potential finns. En gemensam utmaning för den nordiska regionen är att hitta sätt att snabbare kommersialisera dessa innovationer, säger  Stefan Henningsson.

Om Climate Solvers:

Climate Solver skapades av Världsnaturfonden WWF år 2008 för att uppmärksamma klimatinnovationer  som kraftigt kan minska energiförbrukning och koldioxidutsläpp eller bidra till ökad tillgång på förnybar energi i utvecklingsländer. Programmet identifierar barriärer och ger stöd till deltagande företag så att deras lösningar kan nå ut till världens marknader och göra riktig nytta för klimatet. Förutom i Sverige, har Climate Solver sedan tidigare närvaro i länder som Kina, Indien och Sydafrika.

Inför klimatförhandlingarna i Paris har Climate Solvers initierat ett globalt Entrepreneurs Call for Climate Action and COP21. Det är nu påskrivet av 105 VDar i bolag med bas i Indien, Sydafrika, Tyskland, Kina, USA, Japan, Kanada, Storbrittanien, Mexiko, Frankrike, Italien, Danmark, Finland, Norg, Sverige, Holland, Zimbabwe, Kroatien, Costa Rica, Estland, Uganda, Chile och Rwanda. Uppropet stöttas av 20 internationella organisationer, se http://www.climatesolver.org/EntrepreneursCallToAction

Läs mer om Nordic CleanTech Open och Climate Solver: http://www.nordiccleantechopen.com/wwf-climate-solver/

För mer information, kontakta:

Barbara Eveaus, Senior Communications Manager, 0703- 939030, barbara.evaeus@wwf.se

Taggar:

Citat