Nagoya i praktiken – vad krävs av politiken?

Presskonferens:
Tisdag: 17 april kl 12.00 (inkl. lunch)
Plats:   Pressklubben (källaren), Vasagatan 50
Välkomna!

Hösten 2010 antog världens länder en räddningsplan för världens växter, djur och den biologiska mångfalden – den så kallade Nagoyaplanen.

Hur lever Sverige upp till löftena från Nagoya? Vilka spår sätter de i regeringens budget?

Naturskyddsföreningen och WWF presenterar en färsk rapport med 100 åtgärdsförslag för att Sverige ska leva upp till Nagoyaplanen – allt från steg mot grön ekonomi, som att värdera ekosystemtjänster, till grön infrastruktur och hållbara brukningsmetoder.

På presskonferensen deltar Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, Lovisa Hagberg, miljöpolicyrådgivare WWF, Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen och Jan Terstad, avdelningschef skog och naturvård, Naturskyddsföreningen.

Riksdagspolitikerna Anita Brodén (FP) och Matilda Ernkrans (S) kommenterar rapporten.

För frågor och anmälan till presskonferensen, kontakta:
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77
Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, mobil 070-884 77 28

Om oss

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: - bevara världens biologiska mångfald - verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt - minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se