Solforskare från Göteborg belönades med stort miljöpris

– Det känns oerhört hedrande och inspirerande. En bekräftelse på att vårt projekt faktiskt håller på att bli ganska betydelsefullt. Prissumman kommer vi att använda till att satsa på ett spännande forskningsprojekt för att göra vår teknologi ännu bättre, säger Marcus Fransson, vd på Parans.

Idag finns Parans på den internationella marknaden och har cirka 50 installationer i Australien, Filippinerna, Kina, Indien, USA, Kanada och inom EU. I Sverige finns företagets installationer framför allt på sjukhus, exempelvis röntgenkliniken på Södertälje sjukhus samt i offentliga lokaler. Även Ikea i Bilbao är en kund.

Juryn består av ledamöter från WWF, Svenskt Näringsliv och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

För frågor, kontakta: Pristagaren Rikard Eduards, marknadschef, Parans: 031-20 15 90, 0708-755 785 Marie von Zeipel, pressekreterare, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77 Birgitta Björkskär, pressansvarig, IVA, 08-791 30 41, 070-747 58 68

Om oss

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: - bevara världens biologiska mångfald - verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt - minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se