WWF släpper podcastserie med SR Morgonpassets Hanna Hellquist

Nu lanserar Världsnaturfonden WWF ”Djuriskt kul” - en podcastserie för att uppmärksamma haven och djuren i dem, på teman som sex, relationer, föräldraskap och matvanor.  Podcasten leds av författaren, krönikören och programledaren Hanna Hellquist. Vid sin sida har hon WWFs havsexperter Tom Arnbom och Inger Näslund (och Hannas dvärgtax Ines).

-Målet har varit att göra en lättsmält och kul podcast för att väcka nyfikenhet kring djur och natur, där alla typer av frågor och reflektioner kan dyka upp. Programmen tar avstamp i mänskliga beteenden som dejting, sex och vänskap, och applicerar dem på havens värld. Förhoppningen är att även tilltala lyssnare som normalt inte hade valt att lyssna på en podd om miljö eller natur, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF.

I podden dyker de medverkande ner under ytan för att ta reda på mer om hur djuren i haven gör, och under fyra avsnitt utforskas sex och samlevnad, familjeliv och småbarnsår, vänner och fiender samt matvanor i haven.

- Det har varit så roligt att göra det här med Tom och Inger! Tom har ju levt med typ varenda konstigt havsdjur som finns, och är inte rädd för att skita ner sig. Han vet exakt hur en sjöelefant luktar ur munnen.  Och Inger är ett under av kunskap och lugn. Hon har lärt mig mycket!, säger Hanna Hellquist.

Podcastens fyra avsnitt kommer att släppas på fredagar med start 20 oktober, och är del i WWFs satsning på att uppmärksamma och engagera allmänhet, företag och politiker för att #räddahaven.

Se kort video om podden, lyssna på det första avsnittet och hitta bilder här

För kontakt:

press@wwf.se, 08-54657500