Coor hyr 3 000 kvm huvudkontor i Kista Entré

I veckan som gick tecknade Vasakronan ett stort hyresavtal som innebar en start av nyproduktion på 19 000 kvadratmeter kontor i Kista. Ny tecknas ytterligare ett hyresavtal och även detta i Kista. Det är Coor Service Management som tecknat ett sjuårigt avtal om drygt 3 000 kvadratmeter huvudkontor i Kista Entré. Coor flyttar in den 1 november 2013.

Det nya huvudkontoret får adressen Knarranäsgatan 7 och kommer att erbjuda plats för cirka 260 medarbetare. Det blir ett modernt konceptkontor som väl kommer att spegla bolagets varumärke och höga hållbarhetsambitioner.

Vasakronan och Coor har sedan 2009 haft ett nära samarbete för leverans av servicetjänster till Vasakronans kunder. Vasakronans eget kontor på Klara Zenit, som blev klart i december 2012, är främst en optimal lösning för den egna verksamheten, men inte minst en skarp testmiljö för moderna kontorslösningar. Ambitionen är att kunderna ska få ta del av de erfarenheter som görs och bli inspirerade av de möjligheter som finns. Coors nya kontor i Kista ger en möjlighet att etablera ytterligare en skarp testmiljö, här med extra fokus på servicetjänster.

-
 Servicetjänsterna är idag en naturlig del av företagens kontorslösningar. Som fastighetsbolag är det viktigt att vi hela tiden utvecklar vårt erbjudande till en helhet tillsammans med professionella partners. Jag tror att de erfarenheter som Coor och vi tillsammans nu skaffar oss kommer att vara till stor nytta för våra kunder, säger Ronald Bäckrud, regionchef i Stockholm på Vasakronan.

Coor hade som ett av sina grundkrav att de skulle sitta i en miljöcertifierad fastighet. Kista Entré är en av flera LEED-certifierade fastigheter i Vasakronans bestånd. Fastigheten är också byggd för att kunna erbjuda en effektiv serviceleverans till hyresgästerna, med gemensam reception, godsmottagning, vaktmästeri, café och restaurang.

- Coor har i likhet med Vasakronan ett starkt engagemang för hållbarhetsfrågorna. Kista Entré uppfyller alla de krav som ställdes och Coor blir nu ytterligare en, av de totalt tusen, som idag har valt att teckna ett grönt hyresavtal med Vasakronan, avslutar Ronald Bäckrud.

Ronald Bäckrud
Regionchef Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Bo de Besche
Affärsområdeschef
E-post: bo.debesche@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till 84 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö och Lund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 193 fastigheter med en total area på cirka 2,6 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 180 fastigheter med en total area om cirka 2,4 miljoner kvadratmeter (30 juni 2018). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 134 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 350 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och i december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

Servicetjänsterna är idag en naturlig del av företagens kontorslösningar. Som fastighetsbolag är det viktigt att vi hela tiden utvecklar vårt erbjudande till en helhet tillsammans med professionella partners. Jag tror att de erfarenheter som Coor och vi tillsammans nu skaffar oss kommer att vara till stor nytta för våra kunder.
Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm