Ilmar Reepalu invigde Vasakronans nyrenoverade fastigheter på södra förstadsgatan

ILMAR REEPALU INVIGDE VASAKRONANS NYRENOVERADE FASTIGHETER PÅ SÖDRA FÖRSTADSGATAN I MALMÖ På måndagskvällen invigdes Vasakronans nyrenoverade och nybyggda lokaler på Södra Förstadsgatan i Malmö av kommunalrådet Ilmar Reepalu och Vaskronans verkställande direktör Håkan Bryngelson. Drygt 200 personer övervarade invigningen som avslutades med en filmvisning på Filmstaden. Vasakronan har under det senaste året genomfört investeringar för närmare 200 miljoner kronor för att renovera karakteristiska fastigheter utmed Södra Förstadsgatan. Först en nybyggnad och renovering av kvarteret Elgen vid Södra Förstadsgatan/Storgatan till bland annat SF Bio, kontor och bostäder. I kvarteret Björnen har Vasakronan pietetsfullt byggt och renoverat fastigheter till butiker och bostäder. I kvarteret Elefanten är DownTown-biografen ombyggd till en Cervera-butik. - Södra Förstadsgatan sjuder av liv igen bland annat tack vare de investeringar som Vasakronan gjort i kvarteren Elgen och Björnen, kommenterar Håkan Bryngelson, verkställande direktör i Vasakronan. Vi har återställt och byggt nytt för att skapa ett väl fungerande handelscentrum i Malmö. - Vi har samarbetat på ett förtroendefullt sätt med Stadsbyggnadskontoret i Malmö Kommun och tillsammans utvecklat mycket speciella Malmö-miljöer. - I uthyrningsarbetet har vi sökt verksamheter som inneburit ett unikt utbud i kontrast till de externa anläggningar som finns runt Malmö. Målet har varit att få kunderna att återvända till stadens centrum. Detta breda utbudet återfinns främst i Triangeln och det unika utbudet längs Södra Förstadsgatan. - För vidare information vänligen kontakta: Håkan Bryngelson, verkställande direktör 08-783 21 00 Sten Gustavsson, chef region Syd 040-17 48 00 Mats Åsemo, marknadsområdeschef, Malmö Syd 040-17 48 00 Bengt Möller, informationsdirektör 08-783 21 09 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/16/19991116BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/16/19991116BIT00190/bit0002.pdf

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 178 fastigheter med en total area om cirka 2,4 miljoner kvadratmeter (30 juni 2017). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 121 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. För att på bästa sätt möta våra kunders behov och önskemål förvaltar vi alla våra fastigheter med egen personal. Totalt har Vasakronan cirka 350 medarbetare. Vår ambition är att skapa attraktiva och hållbara lokaler i stadsmiljöer där människor trivs och företag utvecklas. Vasakronan ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi vi klimatneutrala. Detta tack vare ett intensivt arbete med att minska energianvändningen och genom användning av el märkt Bra miljöval samt klimatneutral värme och kyla. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi minskat vår totala energianvändning med cirka 47 procent och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att sänka energianvändningen ytterligare. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. Sedan lanseringen har över 1000 av våra hyresgäster valt att teckna gröna avtal och vårt gröna erbjudande omfattar en rad olika servicetjänster. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och i december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. I slutet av 2014 påbörjade vi även ett arbete att utveckla laddparker för elbilar. Det projektet är en del i vårt arbete att minska antalet fossilberoende transporter. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se