Premiär för Hötorgsterrassen 2016

Report this content

Vasakronan upprepar 2015 års sommarsuccé och i morgon, fredag den 20 maj öppnar Hötorgsterrassen i Stockholm för allmänheten igen.

Den var stängd för allmänheten från 70-talet fram till sommaren 2015. Då gjorde Vasakronan Hötorgsterrassen tillgänglig igen och succén var total. I samband med Kulturnatt Stockholm den 23 april i år smygöppnade terrassen och under några timmar mellan 18.00-24.00 valde cirka 7 000 besökare att ta del av marknad, ljuskonst, musikuppträdanden och möjligheten att köpa både street food och dryck.

I morgon, den 20 maj, öppnar terrassen för sommaren och håller öppet mån-ons 10.00-20.00, tors-lör 10.00-23.00, sön 10.00-18.00 fram till i höst så länge vädret tillåter.

- För att förstärka besökarens upplevelse har vi kompletterat utbudet i år så att besökaren, utöver mat, även får sig en dos av kultur, musik och digitala upplevelser. Under fredagen blir det till exempel premiär för LIVE Hötorgsterrassen och under lördagen Kugghuset och återbruksprojektet REFO Stockholms viktigaste lapptäcke. Vår förhoppning är att Hötorgsterrassen kan utvecklas till att bli en plats som är tillgänglig och upplevelserik året om, säger Anna Nordin.

Följ Hötorgsterrassen på Facebook för att få veta vad som händer på terrassen dag för dag. Nedan är ett axplock:

• ”LIVE Hötorgsterrassen”- blandar akustisk livemusik med dj:s, minikonserter samt mycket ny bra klubbmusik. Återkommande under hela sommaren.
  • Kugghuset – består av ett gäng nördiga teknikdrömmare som tror på att föra samman avancerad teknik och vanliga människor för att skapa nya idéer för framtiden. Under sommaren bjuder de på unika upplevelser i den virtuella världen.
  • REFO - en hub för hållbarhet, designade re-makeprodukter och erbjuder bland annat workshops, seminarier och utbildningar på terrassen. Dagligen hela sommaren förutom juli.
  • Nattmarknad Några väl utvalda sommarkvällar poppar Nattmarknaden upp - ett samarbete mellan designmarknad Stockholm, Affordable Art Fair och Hornstulls marknad.

Entré sker via en trappa från Sveavägen 17 och från Mäster Samuelsgatan 40/42 eller med hiss via Hötorgshus 2, Sveavägen 13.

Anna Nordin
Affärsområdeschef Stockholm City
E-post: anna.nordin@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 106 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 183 fastigheter med en total area på cirka 2,5 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

- För att förstärka besökarens upplevelse har vi kompletterat utbudet i år så att besökaren, utöver mat, även får sig en dos av kultur, musik och digitala upplevelser. Under fredagen blir det till exempel premiär för LIVE Hötorgsterrassen och under lördagen Kugghuset och återbruksprojektet REFO Stockholms viktigaste lapptäcke. Vår förhoppning är att Hötorgsterrassen kan utvecklas till att bli en plats som är tillgänglig och upplevelserik året om.
Anna Nordin