RealEstateCore – språket för hus som förstår varandra

Nu finns ett gemensamt digitalt språk, RealEstateCore, speciellt framtaget av fastighetsägare för byggnader.  Syftet är att möjliggöra kontroll över det data som byggnader genererar för att kunna utveckla nya tjänster till förmån för hyresgäster och leverantörer till fastighetsbranschen. RealEstateCore är ett skarpt bidrag till den smarta staden.

Dagens moderna byggnader genererar mängder med olika typer av data. För att maximera nyttan av den information man får ut av datat behöver språket vara enhetligt. Med RealEstateCore har ett sådant språk skapats.

RealEstateCore publiceras som open source. Det innebär att språket är fritt och öppet för alla att använda och bidra till. Det är framtaget helt utifrån fastighetsägarnas perspektiv och RealEstateCore knyter ihop domänerna BIM,  styr- och regler samt IoT.

- Ett gemensamt språk är en förutsättning för att få skalbarhet i utvecklingen av nya tjänster och för att koppla ihop olika aktörer i staden. RealEstateCore möjliggör detta. Nu kan fastigheter kommunicera med och förstå varandra. Dessutom är det alltså möjligt för andra typer av enskilda initiativ att prata med varandra. RealEstateCore är ett skarpt bidrag till den smarta staden, säger Sören Sandell, IT-chef Vasakronan.

RealEstateCore är ett samarbete mellan Vasakronan, Akademiska Hus AB, Jönköping University, Klipsk AB, RISE och Willhem AB. På Vasakronan har man redan implementerat RealEstateCore och konstaterar att intresset för de möjligheter språket ger är stora:

- Det är ett unikt språk med potential att bli ett globalt språk för fastighetsägare. Just nu för vi diskussioner om nästa steg med både nordiska, europeiska och amerikanska aktörer. Det långsiktiga målet är att göra byggnader riktigt smarta. Bättre att vistas i, bättre för sin omgivning, bättre att äga och förvalta, säger Sören Sandell, IT-chef Vasakronan.

Gå till www.realestatecore.io  för att läsa, och lära mer,om RealEstateCore.

Sören Sandell
IT-chef
E-post: soren.sandell@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 128 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 176 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 180 fastigheter med en total area om cirka 2,4 miljoner kvadratmeter (30 juni 2018). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 134 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 350 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och i december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

Ett gemensamt språk är en förutsättning för att få skalbarhet i utvecklingen av nya tjänster och för att koppla ihop olika aktörer i staden. RealEstateCore möjliggör detta. Nu kan fastigheter kommunicera med och förstå varandra. Dessutom är det alltså möjligt för andra typer av enskilda initiativ att prata med varandra. RealEstateCore är ett skarpt bidrag till den smarta staden.
Sören Sandell, IT-chef