Ulrika Francke ny styrelseordförande i Vasakronan

Ulrika Francke kommer att föreslås till ny styrelseordförande vid Vasakronans bolagsstämma den 3 maj 2018. Nuvarande styrelseordförande Mats Wäppling har avböjt omval.

Ulrika Francke har en gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen och var fram till 2017 vd och koncernchef på Tyréns. Förutom erfarenheterna från de olika vd-rollerna i Tyréns, SBC, Sveriges bostadsrättscentrum och Fastighets AB Brommastaden, har hon även varit Förvaltningschef och Borgarråd i Stockholms stad.

Utöver styrelseuppdraget i Vasakronan är Ulrika Francke också styrelseledamot i Tyréns och Hexagon samt vice ordförande i Swedbank.

Valberedningens förslag till styrelse i Vasakronan från den 3 maj 2018:
Ulrika Francke, ordförande, Johan Magnusson (vd Första AP-fonden), Eva Halvarsson (vd Andra AP-fonden), Kerstin Hessius (vd Tredje AP-fonden), Niklas Ekwall (vd Fjärde AP-fonden), Rolf Lydahl, Ann-Sofi Danielsson, Jan-Olof Backman och Christel Kinning.

Peter Östman
Kommunikationschef Vasakronan
E-post: peter.ostman@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 127 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 179 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se