Vasakronan får detaljplan för första kontorshuset i trä

Uppsala Kommun har antagit en detaljplan som möjliggör byggnation av Magasin X, kvarteret Fjalar, invid Resecentrum i centrala Uppsala. Magasin X omfattar sju plan och 11 000 kvadratmeter uthyrbar area och kan bli Vasakronans första kontorshus byggt helt i trä.

Vasakronan har höga ambitioner för sitt hållbarhetsarbete och söker ständigt nya sätt att utveckla metoder, modeller och arbetssätt för att minska bolagets klimatavtryck. Ett sätt att göra detta är att hitta alternativa byggmetoder och material.

Efter att ha gjort en omfattande trähusutredning har bolaget fattat beslutet att bygga ett kontorshus helt i trä. Jan-Erik Hellman är chef region Uppsala, Vasakronan:

- Det här är oerhört spännande och jag hoppas givetvis att Magasin X blir det första kontorshuset i trä. Uppsala är en ambitiös kommun med skarpa mål för hur man vill växa smart och hållbart och vi märker ett ökat tryck även från våra hyresgäster att man söker mer långsiktigt hållbara lokallösningar. Då är bland annat trä efterfrågat. Att bara vistas i ett hus byggt av trä ger en annan upplevelse.

Magasin X ligger i direkt anslutning till Resecentrum, Uppsalas bästa och mest efterfrågade läge:

- Vi har redan tecknat en avsiktsförklaring med en hyresgäst som vill flytta in och vi för diskussioner med ytterligare ett antal intressenter. Nu jobbar vi vidare med ambitionen att kunna starta projektet senare under året, säger Jan-Erik Hellman, chef region Uppsala.

Jan-Erik Hellman
Regionchef Uppsala
E-post:
jan-erik.hellman@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 127 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 179 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 176 fastigheter med en total area om cirka 2,4 miljoner kvadratmeter (31 mars2017). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 128 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 350 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi vi klimatneutrala. Detta tack vare ett intensivt arbete med att minska energianvändningen och genom användning av el märkt Bra miljöval samt klimatneutral värme och kyla. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi minskat vår totala energianvändning med cirka 47 procent och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att sänka energianvändningen ytterligare. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. Sedan lanseringen har över 1000 av våra hyresgäster valt att teckna gröna avtal och vårt gröna erbjudande omfattar en rad olika servicetjänster. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och i december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. I slutet av 2014 påbörjade vi även ett arbete att utveckla laddparker för elbilar. Det projektet är en del i vårt arbete att minska antalet fossilberoende transporter. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se