Vasakronan får detaljplan för första kontorshuset i trä

Report this content

Uppsala Kommun har antagit en detaljplan som möjliggör byggnation av Magasin X, kvarteret Fjalar, invid Resecentrum i centrala Uppsala. Magasin X omfattar sju plan och 11 000 kvadratmeter uthyrbar area och kan bli Vasakronans första kontorshus byggt helt i trä.

Vasakronan har höga ambitioner för sitt hållbarhetsarbete och söker ständigt nya sätt att utveckla metoder, modeller och arbetssätt för att minska bolagets klimatavtryck. Ett sätt att göra detta är att hitta alternativa byggmetoder och material.

Efter att ha gjort en omfattande trähusutredning har bolaget fattat beslutet att bygga ett kontorshus helt i trä. Jan-Erik Hellman är chef region Uppsala, Vasakronan:

- Det här är oerhört spännande och jag hoppas givetvis att Magasin X blir det första kontorshuset i trä. Uppsala är en ambitiös kommun med skarpa mål för hur man vill växa smart och hållbart och vi märker ett ökat tryck även från våra hyresgäster att man söker mer långsiktigt hållbara lokallösningar. Då är bland annat trä efterfrågat. Att bara vistas i ett hus byggt av trä ger en annan upplevelse.

Magasin X ligger i direkt anslutning till Resecentrum, Uppsalas bästa och mest efterfrågade läge:

- Vi har redan tecknat en avsiktsförklaring med en hyresgäst som vill flytta in och vi för diskussioner med ytterligare ett antal intressenter. Nu jobbar vi vidare med ambitionen att kunna starta projektet senare under året, säger Jan-Erik Hellman, chef region Uppsala.

Jan-Erik Hellman
Regionchef Uppsala
E-post:
jan-erik.hellman@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 127 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 179 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se