Vasakronan förvärvar butiksfastighet i centrala Uppsala

Vasakronan köper fastigheten Dragarbrunn 18:3 på gågatan i Uppsala av Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv. Köpeskillingen uppgår till 284,5 mkr.

Dragarbrunn 18:3 ligger i bästa läge utmed gågatan, Svartbäcksgatan, i Uppsalas absoluta kommersiella centrum. I omgivningen finns en attraktiv blandning av butiker, restauranger, kontor, service och bostäder. Kvarteret omfattar totalt sex fastigheter. Med förvärvet äger Vasakronan fem av dem.

Den totala uthyrbara arean i Dragarbrunn 18:3 uppgår till drygt 5 100 kvm. Därutöver finns 41 garageplatser och 12 parkeringsplatser. Fastigheten är fullt uthyrd och de tre största hyresgästerna är Zara, Dea Axelssons och Jensen Gymnasium.

- Fastigheten ligger i Uppsalas bästa butiks- och kontorsläge, ett område som vi bedömer kommer att behålla sin attraktivitet även i framtiden. Vasakronan äger dessutom redan fyra av de intilliggande fastigheterna. Det är ett förvärv som tydligt kompletterar vårt bestånd i staden, säger Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan.

Vasakronan tillträder fastigheten den 31 augusti.

Fredrik Wirdenius
Vd  Vasakronan
E-post:  fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Projektledare, kommunikation