Vasakronan hyr ut 10 800 kvm i Klara C

Det är företagen NetEnt och Convendum som hyr 7 500 respektive 3 300 kvm var. Det innebär att totalt 23 200 kvm kontorsyta är uthyrd vilket ger en uthyrningsgrad om
81 procent.

Vasakronans projektfastighet Klara C på Vasagatan 16 i Stockholm omfattar totalt 34 000 kvm, varav 28 600 kvm kontor, fördelat på 9 plan. Investeringen uppgår till drygt en miljard och renoveringen beräknas vara klar i slutet av 2016.

I april 2016 flyttar de första hyresgästerna, Centigo, Bambora och Convendum in. I juli får de sällskap av KPMG. Hösten 2016 öppnar Restaurang Vigårda och i december 2016 öppnar Food Village – ett nytt restaurang och saulhallskoncept. Även NetEnt flyttar in i december 2016.

Nu är det klart att ytterligare två företag flyttar in. Det är NetEnt, ett mjukvaruföretag med verksamhet inom spelsektorn som hyr totalt 7 500 kvm på våningarna 7, 8 och 9. Företaget utvecklar spel- och systemlösningar för onlinekasino och är leverantör till de flesta stora europeiska spelbolagen.

Dessutom har avtal om 3 300 kvm tecknats med Convendum. Convendum etablerar ett modernt center för små- och medelstora företag med kontor, lounge och coworkingytor 1 trappa upp från Vasagatan. Convendum ska även driva husets konferenscenter med bland annat en hörsal för 100 personer.

- Klara C är en förstklassig fastighet och intresset för lokalerna i den har varit stort från dag ett, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm. Just nu är efterfrågan på kontor i Stockholms centrala delar väldigt stor och utbudet begränsat vilket gör att trycket på den här typen av bra lokaler är högre än någonsin.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 178 fastigheter med en total area om cirka 2,4 miljoner kvadratmeter (30 september 2017). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 123 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. För att på bästa sätt möta våra kunders behov och önskemål förvaltar vi alla våra fastigheter med egen personal. Totalt har Vasakronan cirka 350 medarbetare. Vår ambition är att skapa attraktiva och hållbara lokaler i stadsmiljöer där människor trivs och företag utvecklas. Vasakronan ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi vi klimatneutrala. Detta tack vare ett intensivt arbete med att minska energianvändningen och genom användning av el märkt Bra miljöval samt klimatneutral värme och kyla. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi minskat vår totala energianvändning med cirka 47 procent och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att sänka energianvändningen ytterligare. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. Sedan lanseringen har över 1000 av våra hyresgäster valt att teckna gröna avtal och vårt gröna erbjudande omfattar en rad olika servicetjänster. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och i december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. I slutet av 2014 påbörjade vi även ett arbete att utveckla laddparker för elbilar. Det projektet är en del i vårt arbete att minska antalet fossilberoende transporter. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

Klara C är en förstklassig fastighet och intresset för lokalerna i den har varit stort från dag ett. Just nu är efterfrågan på kontor i Stockholms centrala delar väldigt stor och utbudet begränsat vilket gör att trycket på den här typen av bra lokaler är högre än någonsin.
Ronald Bäckrud, chef region Stockholm