Vasakronan hyr ut 10 800 kvm i Klara C

Det är företagen NetEnt och Convendum som hyr 7 500 respektive 3 300 kvm var. Det innebär att totalt 23 200 kvm kontorsyta är uthyrd vilket ger en uthyrningsgrad om
81 procent.

Vasakronans projektfastighet Klara C på Vasagatan 16 i Stockholm omfattar totalt 34 000 kvm, varav 28 600 kvm kontor, fördelat på 9 plan. Investeringen uppgår till drygt en miljard och renoveringen beräknas vara klar i slutet av 2016.

I april 2016 flyttar de första hyresgästerna, Centigo, Bambora och Convendum in. I juli får de sällskap av KPMG. Hösten 2016 öppnar Restaurang Vigårda och i december 2016 öppnar Food Village – ett nytt restaurang och saulhallskoncept. Även NetEnt flyttar in i december 2016.

Nu är det klart att ytterligare två företag flyttar in. Det är NetEnt, ett mjukvaruföretag med verksamhet inom spelsektorn som hyr totalt 7 500 kvm på våningarna 7, 8 och 9. Företaget utvecklar spel- och systemlösningar för onlinekasino och är leverantör till de flesta stora europeiska spelbolagen.

Dessutom har avtal om 3 300 kvm tecknats med Convendum. Convendum etablerar ett modernt center för små- och medelstora företag med kontor, lounge och coworkingytor 1 trappa upp från Vasagatan. Convendum ska även driva husets konferenscenter med bland annat en hörsal för 100 personer.

- Klara C är en förstklassig fastighet och intresset för lokalerna i den har varit stort från dag ett, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm. Just nu är efterfrågan på kontor i Stockholms centrala delar väldigt stor och utbudet begränsat vilket gör att trycket på den här typen av bra lokaler är högre än någonsin.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 176 fastigheter med en total area om cirka 2,4 miljoner kvadratmeter (30 sept 2018). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 134 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och 2018 gav vi ut världens första gröna certifikat. I december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

Klara C är en förstklassig fastighet och intresset för lokalerna i den har varit stort från dag ett. Just nu är efterfrågan på kontor i Stockholms centrala delar väldigt stor och utbudet begränsat vilket gör att trycket på den här typen av bra lokaler är högre än någonsin.
Ronald Bäckrud, chef region Stockholm