Vasakronan säljer för 1 230 miljoner kronor i Solna

Vasakronan säljer fastigheten Polisen 2 Arken, i Solna, till Delarka Holding AB. Affären görs i bolagsform för 1 230 miljoner kronor och köparen tillträder den 14 november 2013.

Arken ligger en dryg kilometer från Solna centrum mellan Huvudsta och Tomteboda och uppfördes under åren 2002-2003 som nytt huvudkontor för Posten AB. Fastigheten omfattar cirka 52 950 kvadratmeter uthyrd area och består av tolv våningar varav tre under mark. Utöver kontor rymmer byggnaden också allmänna ytor som kommunikationsytor, utställningsutrymmen samt restauranger. Posten AB hyr hela fastigheten på ett långt kontrakt.

-Vi upplever ett starkt intresse i marknaden för den här typen av förvaltningsobjekt. Att ta till vara det marknadstrycket och samtidigt investera mer i projekt har under den senaste tiden varit en framgångsrik strategi för oss, säger Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan.

Delarka Holding AB är ett bolag som bildats och strukturerats av Pareto Securities AB och Pareto Project Finance AS. Bolaget ägs av nordiska institutionella och privata investerare.

Fredrik Wirdenius
Vd  Vasakronan
E-post: fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Lars Johnsson