Vasallen förvärvar fd försvarsanläggningarna F10 i Ängelholm samt Almnäs i Södertälje Vasallen AB har per den 1 juli 2002 förvärvat ytterligare två fd försvarsanläggningar av Fortifikationsverket, vilka fanns med i Försvarsbeslut 2000 som antogs av regeringen i november 1999. Vasallen kommer att utveckla och förädla fastigheterna, på kommersiella villkor, i två nya dotterbolag. · F10 Vasallen AB Förvärvar Flygflottiljen F10 i Ängelholm för en köpeskilling av ca 31,6 Mkr. Fastigheten omfattar ett lokalbestånd med bruttoarea på ca 79 000 kvm med tillhörande markområden. · Ing1 Vasallen AB Förvärvar Almnäsområdet i Södertälje för en köpeskilling av ca 20,3 Mkr. Fastigheten omfattar ett lokalbestånd med en bruttoarea på ca 72 500 kvm med tillhörande markområden. För ytterligare information, var vänlig ring: Johan Zetterberg, Fastighetsdirektör Vasallen AB samt styrelseordförande i F10 Vasallen AB tel: 019-17 50 96, 070-322 50 96 och Ing1 Vasallen AB Ulph Lundgren, tel: 08-553 018 95, 070-522 30 38 VD Ing1 Vasallen AB Jan-Peter Jonsson, tel: 019-17 50 71, 070-536 00 33 koncernchef Vasallen AB Vasallen är ett helägt statligt fastighetsbolag som bildades 1997 och har sitt huvudkontor beläget i Örebro. Affärsidéen är att skapa långsiktig värdetillväxt genom att utveckla och förädla f d försvarsfastigheter för alternativ kommersiell användning. Vasallen har expanderat mycket snabbt och har idag fastigheter, som drivs av dotterbolag, på följande orter; Kiruna, Östersund, Sollefteå (2 st), Härnösand, Falun, Tullinge, Linköping, Uddevalla, Borås, Fårösund, Karlskrona, Kristianstad och Ystad. Under år 2002 har ytterligare tre områden tillkommit och de är belägna i Boden, Södertälje samt Ängelholm. Det totala fastighetsbeståndet är ca 900 000 kvm lokalarea. Utveckling och satsningar sker inom exempelvis utbildningsområdet, forskning, kontor, bostäder och industri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00540/wkr0002.pdf