Vasallen säljer F18 i Tullinge

Vasallen säljer F18 i Tullinge Vasallen har sålt den före detta flygflottiljen F18 i Tullinge till Peab. Vasallen är ett statligt fastighetsbolag med uppdrag att utveckla före detta regementen och andra försvarsfastigheter för ny verksamhet. Efter omvandlingen säljs fastigheterna. Den före detta flygflottiljen F18 har ägts och utvecklats av Vasallen sedan 1997. Under de år som gått sedan övertagandet har nya hyresgäster flyttat in i de befintliga byggnaderna och de stora markytorna har planlagts för bland annat bostadsbebyggelse. "Vårt utvecklingsarbete har kommit långt i Tullinge", säger Jan-Peter Jonsson, VD i Vasallen AB. "Nu går utvecklingen in i ett nytt skede med nyproduktion av bland annat bostäder. Då är det rätt tidpunkt att lämna över den fortsatta utvecklingen till en annan aktör". Ny stadsdel skapas Enligt planerna ska en ny stadsdel, Riksten, växa upp på det gamla flygfältet. Inom de närmaste 15 åren ska ca 2 500 bostäder och arbetsplatser för ca 1 000 personer byggas. Hälften av byggrätterna kommer att erbjudas andra exploatörer än Peab för att garantera mångfalden i området i enlighet med ett ramavtal som Vasallen tecknat med Botkyrka kommun. Även om bolaget i Tullinge säljs kommer Vasallen att ha kvar intressen i utvecklingen av Riksten till och med 2010. Tillträde 1 juli Vasallen har genom denna affär fullföljt försäljningen enligt det intentionsavtal som tecknades i januari 2004. Hela bolaget F18 Vasallen AB övergår omgående till Peab med tillträde den 1 juli 2004. ----------------------------------- För mer information Jan-Peter Jonsson, VD, Vasallen AB. Tel: 070-536 00 23 Mats O Paulsson, vice VD, PEAB. Tel: 0733-37 10 05 ----------------------------------- Vasallen AB är ett statligt bolag med uppdrag att förädla och utveckla nedlagda regementen och andra försvarsfastigheter till attraktiva och levande stadsdelar med ny verksamhet. Utveckling sker inom exempelvis utbildningsområdet, forskning, kontor, service, bostäder och industri. När uppdraget är utfört och områdena omvandlats säljs fastigheterna på kommersiella villkor. Vasallen bildades 1997 och har i dag 17 dotterbolag på 16 orter: Kiruna, Boden, Östersund, Sollefteå (2 bolag), Härnösand, Falun, Tullinge, Södertälje, Linköping, Uddevalla, Borås, Fårösund, Ängelholm, Karlskrona, Kristianstad och Ystad. Huvudkontoret ligger i Örebro. Vasallens totala fastighetsbestånd är ca 825 000 kvm lokalarea. Vasallen omsatte ca 340 Mkr under 2003. Vasallen har 85 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040630BIT21360/wkr0010.pdf