Allt är i rörelse – besök en unik digital utställning som bygger på crowdsourcing om kulturarv!

Vad är kulturarv? Vems är kulturarvet? Och varför är det viktigt? I nya digitala utställningen Allt är i rörelse bidrar 77 kända och okända personer från Västra Götaland och världen med sina berättelser. Det blir en tidsresa från Einsteins pinnstol via medeltida kärleksbrev till Bonde-Franks brytärt.

Vad tänker skådespelaren Ulla Skoog om kulturarv? Vilken plats tror Dick Harrison kommer att uppfattas som ett viktigt kulturarv i framtiden? Och hur går det till när Frank Erichsen från Hundra procent bonde hittar kulturarvet i en ärta? Svaren finns i digitala utställningen Allt är i rörelse  – en dynamisk mediemix som utforskar, reflekterar och ger perspektiv på vårt gemensamma kulturarv. Klicka här för att komma till Allt är i rörelse.

Helt ny typ av utställning

Totalt innehåller utställningen 110 berättelser om kulturarv i olika former. Att producera utställningen i digital istället för i fysisk form på ett museum eller i en utställningslokal har varit ett helt nytt sätt att arbeta på för Västarvet, som är Västra Götalandsregionens förvaltning för natur- och kulturarv.

Den har vuxit fram ganska organiskt genom att vi ställt frågor i sociala medier, gjort intervjuer och producerat filmer och podcasts. Resultatet har blivit ett slags populärvetenskaplig mötesplats för en rik flora av olika röster och perspektiv på vårt gemensamma kulturarv. Vår förhoppning är att det är en plattform som man kan besöka och återbesöka flera gånger och ta del av olika berättelser, säger Johan Lindblom, kommunikatör i Västarvet.

Mansplaining och raggarbilar

Målet har varit att involvera och engagera så många som möjligt. Historieprofessorer, tonåringar, skivbolagsdirektörer och pensionärer svarar alla på frågan om vad kulturarv är för just dem. ”Gamla amerikanska raggarbilar, då jag tillhör den klassiska raggarkulturen”, svarar till exempel 18-åriga Fredrik. ”Det superrasistiska luciafirandet, mansplaining, manspreading och bajsmannen” föreslår istället Linda. För andra är det platser som är viktigast – från Göteborgs hamn till gånggrifterna i Falbygden och slussarna i Trollhättan.

En av de bästa sakerna med en utställning i det här formatet är att den inte är låst  det går att bygga vidare på den. När du besöker Allt är i rörelse har du också möjlighet att skicka in dina egna tankar och idéer, och vi hoppas att utställningen är så engagerande att många väljer att göra det, säger Hanna Ljungberg, kommunikatör i Västarvet.

Historia och hållbarhet

Ett viktigt perspektiv har varit att göra kopplingar mellan kulturarv och det som kallas för hållbar utveckling.

Kulturarvet är i högsta grad levande och utvecklas hela tiden, precis som samhället. Och att fundera över hur vi på bästa sätt kan lära av historien för att skapa en bättre framtid är en nyckelfråga. Vi vill slå ett slag för den lokala historiens unika värden i en alltmer massproducerad omgivning, säger Johan Lindblom.

Eller som skådespelaren Ulla Skoog sammanfattar vikten av kulturarv:

Utan våra kulturarv, eller vårt kulturarv, skulle allting vara så erbarmligt fattigt och fult. Gud bevare oss!

Vill du veta mer, göra en intervju eller fråga om något? Kontakta:

Johan Lindblom
Kommunikatör, Västarvet
johan.lindblom@vgregion.se

Hanna Ljungberg
Kommunikatör, Västarvet
hanna.ljungberg@vgregion.se

Västarvet är Sveriges största regionala förvaltning för natur- och kulturarv och en del av Västra Götalandsregionen. Vi gör natur- och kulturarvet levande och tillgängligt, och genom kunskap, utveckling och samverkan bidrar vi till ett hållbart samhälle. Västarvet bedriver verksamheten vid sex museer och besöksmål i regionen och tillhandahåller tjänster inom arkeologi, byggnadsvård, konservering, kulturmiljö, naturmiljö, pedagogik och utställningar, slöjd och utveckling och processtöd.

Vi vill slå ett slag för den lokala historiens unika värden i en alltmer massproducerad omgivning.
Johan Lindblom, kommunikatör, Västarvet