Bli snyggare, sundare och rädda världen på köpet - Daniel Öhman på Göteborgs naturhistoriska museum

En stor del av den mat vi äter skadar både miljön och vår hälsa. Om vi minskar på köttet, äter mer grönt, köper ekologiskt och säsongsbaserat – vad får det för effekt? Journalisten och författaren Daniel Öhman delar med sig av verktygen för att rädda vår planet och oss själva på köpet i sitt föredrag på Göteborgs naturhistoriska museum den 14 december.

Daniel Öhman arbetar på Sveriges Radio och belönades med Stora journalistpriset för sin P1-granskning Matens pris. På torsdag 14 december föreläser han på Göteborgs naturhistoriska museum om hur maten vi äter kan skada oss och vår planet, och om vad vi kan göra åt det.

– Jag hoppas att besökarna ska få en insikt i att det inte är en uppoffring att äta bättre för sig själva och miljön. De enda som tjänar på att vi fortsätter äta som vi gör idag är köttproducenterna, och företagen som tillverkar skräpmaten. Det är våra egna kroppar och miljön som tar skada. Dessutom är det godare att äta på ett miljövänligt sätt, säger han.

Billig dansk fläskfilé

Mat och miljö har alltid intresserat Daniel Öhman, men det som verkligen fick honom att vilja gräva djupare i ämnet var reklamskyltarna för extremt billig fläskfilé från Danmark.

– Jag och en kollega granskade då den danska grisindustrin, och såg hur de pressade priserna skapat ett enormt lidande för djuren, och en hög användning av läkemedel. Vi insåg snart att det fanns ett samband även mellan de pressade priserna och ett hårt tryck på miljön, med hög användning av bekämpningsmedel och fossila bränslen. Under researchen upptäckte vi sedan något annat, att mat som skadar miljön också ofta är skadlig för oss, säger han.

Är den mat som är bra för miljön alltid bra för oss, och tvärtom?

Alltid är ett ord som jag inte skulle använda, men ja, den mat som är mest skadlig för miljön är också mest skadlig för oss. Det här gäller framför allt för en hög konsumtion av kött, men det gäller också för socker, och besprutad mat.

Har du något tips på vad man kan göra om man vill äta bättre för miljön men inte vet hur man ska börja?

– Det enklaste tipset är att minska drastiskt på köttet, ersätt med mer grönsaker. Maten blir billigare, du blir sundare och friskare, och du har råd att köpa ekologiskt så att du slipper bidra till att livsfarliga kemikalier sprids ut i naturen.

Tid och plats för föredraget

Föreläsningssalen, Göteborgs naturhistoriska museum, torsdag 14 december, klockan 18:00 - 19:30.

Välkommen!

Charlotte Oskarsson
Redaktör, Göteborgs naturhistoriska museum
Mobil: 073-3977760
E-post:  charlotte.oskarsson@vgregion.se

Västarvet är en regional resurs i Västra Götaland. Vi gör natur- och kulturarvet levande och tillgängligt. Genom kunskap, utveckling och samverkan bidrar vi till ett hållbart samhälle.   Västarvet är en del av Västra Götalandsregionen.

De enda som tjänar på att vi fortsätter äta som vi gör idag är köttproducenterna, och företagen som tillverkar skräpmaten. Det är våra egna kroppar och miljön som tar skada. Dessutom är det godare att äta på ett miljövänligt sätt.
Daniel Öhman, journalist och författare