Byggnadsvårdens konvent 2017 i Mariestad – hantverk, hållbarhet och Ulla Skoog

I år går Byggnadsvårdens konvent av stapeln för tredje gången. Den 27 september är ingen mindre än Ulla Skoog med och inviger det välbesökta arrangemanget i Mariestad, som är det största i Norden i sitt slag. Under konventets fyra dagar står närmare hundra programpunkter på schemat, som även innehåller ett stort branschmingel, utnämningen av Årets byggnadsvårdare och en helt ny byggnadsvårdsmässa.

För två år sedan höll Ulla Skoog ett av Radio P1:s mest uppmärksammade sommarprat någonsin. Då förklarade hon sitt passionerade intresse för byggnadsvård och gav en känga till det hon kallar fuskbyggandet. I år är hon med och inviger nordens största byggnadsvårdskonvent, dit närmare 400 deltagare från branschen väntas komma.

Intresset för byggnadsvård stort i landet

Mellan den 27 och den 29 september fylls Mariestad av hantverkare, materialproducenter, antikvarier, arkitekter, ingenjörer, studenter och andra verksamma inom branschen. Det är deras gemensamma intresse för vård av hus och hållbart byggande som utgör grunden i Byggnadsvårdens konvent. För fyra år sedan bjöd arrangörerna in för första gången och sedan dess har intresset hos allmänheten blivit allt större.

- Responsen efter mitt sommarprat i P1 var enorm! Fortfarande, två år efter att programmet sändes, hör folk av sig. Varje dag! Hoppfullt för våra hus. Det bästa med byggnadsvård är att det inte finns något dåligt med det. Och nu ska jag få vara med på konventet i dagarna tre, lycka! säger Ulla Skoog.

Över 100 programpunkter

Det är ett digert program som erbjuds konventets besökare. Stadsodling, betong och hållbar renovering, energieffektivisering, kemikalier, oljebaserade färger och munblåst fönsterglas är temat för några av de närmare hundra programpunkterna. Vid sidan om föreläsningarna pågår det dagligen hantverksdemonstrationer och visningar av produkter och material. Under en av kvällarna bjuder Svenska byggnadsvårdsföreningen in till branschmingel, där prisutdelningen av Årets byggnadsvårdare sker. Ett nytt tillskott till årets konvent är den mässa för allmänheten som avslutar hela evenemanget under lördagen.

- I samband med att Sveriges elit inom byggnadsvård besöker Mariestad arrangerar vi en byggnadsvårdsmässa som är öppen för allmänheten, så att privatpersoner också kan träffa landets främsta företag på gamla hus! Här kan du få tips och råd om hur du ska göra, vilka material som passar bäst och hitta hantverkare med kompetenser du inte trodde fanns. Bli också inspirerad av Frank, TV-personligheten från 100% bonde när han berättar om  Det enkla livet , säger Ulrika Lindh, bebyggelseantikvarie på Slöjd & Byggnadsvård och projektledare för Byggnadsvårdsmässan.

Byggnadsvårdens konvent arrangeras av Riksantikvarieämbetet, Hantverkslaboratoriet, Västarvet och Svenska byggnadsvårdsföreningen den 27 till 29 september i Mariestad.  Fullständigt program går att ladda ner  här .

Byggnadsvårdens konvent invigs i  Mariestads domkyrka klockan 13.30 den 27 september   av  Conny Brännberg, Kulturnämndens ordförande i Västra Götalandsregionen, konferencier är Ulla Skoog.
​Byggnadsvårdsmässan öppnar för allmänheten i samband med konventets avslut, klockan 13.00 den 29 september.

För frågor och mer information:
Sara Roland, Västra Götalandsregionen
E-post:  sara.roland@vgregion.se

Linda Lindblad, Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet
E-post: linda.lindblad@conservation.gu.se

Eller mejla till: bvk2017@vgregion.se

Västarvet är en regional resurs i Västra Götaland. Vi gör natur- och kulturarvet levande och tillgängligt. Genom kunskap, utveckling och samverkan bidrar vi till ett hållbart samhälle.   Västarvet är en del av Västra Götalandsregionen.

Snabbfakta

Jag har aldrig fått så mycket respons någonsin som efter mitt sommarprat, det var enormt! Och fortfarande, två år efter att programmet sändes, hör många av sig. Det säger ju någonting om hur stort intresset för gamla hus är. Jag har tänkt mycket på det här med byggnadsvård, och det finns ju faktiskt ingenting dåligt med det! Jag är väldigt stolt över att få vara en del av Byggnadsvårdens konvent.
Ulla Skoog