Fira sommarsolståndet på Vitlycke museum!

Sedan urminnestider har människan firat solen och följt dess resa från tidig vår till sensommaren. Sommarsolståndet firar fruktbarhet, kärleken och sommarens återkomst. Välkommen till Vitlycke museum 21 juni!

Traditioner, musik och grillning

På Vitlycke museum inleder vi firandet av sommarsolståndet 21 juni, kl. 13.00, med att smycka Maja, vår midsommarstång, enligt gammal lokal Bohusläns tradition. Kl. 18.30 reser vi vår Maja i Bronsåldersgården till ljuv musik av folk-fusionbandet Spöket i Köket och festen kan börja. Under kvällen flyttar Café Bronze ut till bronsåldersgården och håller grillen igång.

Fackeltåg till offermossen

Frampå kvällningen trodde man att gränsen mellan människans värld och det övernaturligas rike var tunnare än vanligt och naturen flödar av magiska krafter avslutar vi med ett fackeltåg till offermossen där väsen och gudinnor från svunnen tid döljer sig i diset. Har vi tur kommer vi att möta den fornnordiska gudinnan Nerthus.

För mer information:

Johan Gustavsson programproducent Vitlycke museum