Julresan i centrum för årets Midvinterfest - 55 slöjdare ställer ut på Bohusläns museum

Rörigt, rörligt och roligt. Julen är en tid då vi förflyttar oss extra mycket och i år står också resandet i fokus för Midvinterfest på Bohusläns museum. Arrangemanget kan beskrivas som en hybrid mellan utställning och butik där slöjdare från Västra Götaland får chansen att visa upp sitt skapande och nå ut till allmänheten. I år pågår festen mellan den 28 november och 6 januari.

Midvinterfest är en återkommande försäljningsutställning för slöjd och konsthantverk på Bohusläns museum i Uddevalla. Det här är tjugotredje gången som Midvinterfest anordnas, och målet är att visa ett brett utbud av hållbar, lokalt tillverkad slöjd och konsthantverk och samtidigt få besökaren att upptäcka kvaliteten och personligheten i det handgjorda. Det är också en kanal för utställarna att synas och sälja i.

Det som skiljer Midvinterfest från många andra försäljningsutställningar är att kunden får ta med sig det den köper direkt, vilket innebär att utställningen förändras under tiden den pågår. En hybrid av en utställning och en butik skulle man kunna säga.

Årets tema – Den stora julresan!

När den 24 december närmar sig ger sig många av oss ut på vägarna. Om du inte packar ihop familjen och skidorna för att åka till fjällen packar du säkert väskorna för att resa hem till släkt och vänner över storhelgen. Många har mindre packning men desto fler stopp med fika hos farmor, Kalle Anka hos kusinerna, middag hos mamma och presenter hos pappa för att sent stupa i säng efter en evighetslång dag av hit-and-run-julfirande.

Tanken med årets tema är att förmedla känslor kring resandet under julen; det är intensivt, stundom rörigt men också roligt.

-  Vi har valt temat eftersom det är något som många människor säkert känner igen sig i och som är starkt kopplat till julen. Vi hoppades att det skulle inspirera våra slöjdare och det ser vi nu att det har det gjort, säger Sofie Henryson Rudvall, utställningsansvarig.

Fullpackad bil och mössor till skidturen

De som kommer till utställningen Midvinterfest får se ryggsäckar i olika färger och material att ha med sig på skidturen, och skinn och sittdynor när man väl skall ta en fikastund på fjället. Det finns många vackra stickade tröjor, mössor och vantar att använda ute i spåret och dessutom kåsor av olika slag och skopor till bastun.

För många innebär den stora julresan att besöka släkt och vänner. En del av utställningen har därför tallrikar, skålar och muggar för julmiddagar och ljuskronor i smide för den mysiga stämningen. Dessutom finns fina kläder av lin och annat material att ta på sig på julaftons kväll.

Utställningen visar också en mängd gamla skidor och skidkläder från Bohusläns museums magasin. De finns även att se på Digitalt museum;  www.digitaltmuseum.se . Och i hjärtat av utställningen kan besökaren se den fulllpackade bilen, en SAAB 99 turbo, årsmodell 1979.

55 slöjdare deltar

Slöjd är inget självklart begrepp, men kan förklaras som ett konsthantverk med starka rötter i det traditionella hantverket. Även om slöjd i dag omfattar nya material och tekniker kännetecknas den fortfarande av hantverksskicklighet, materialkännedom och av att utövaren arbetar nära materialet i egen produktion. I år är det 55 slöjdare från Västra Götaland som deltar. Det blir en blandning av konst- och kulturhantverk.

Invigning

Midvinterfest invigs lördag 28 november kl 12.00 på Hyllan. De som inviger utställningen är Lars Nordström, vice ordförande i Västra Götalandsregionens kulturnämnd, och Jan Uddén, biolog på Bohusläns museum och tillika radioprofil.

Sofie Henryson Rudvall, 0522-65 65 23, 076-949 41 63
sofie.henryson_rudvall@vgregion.se

Susanne Harrysson, 070-662 68 04
susanne.harrysson@vgregion.se