Rena rama medeltiden – en Shakespeareklassiker under bar himmel vid Lödöse museum.

Nu på fredag, 25 maj, är det premiär för teater på Ljudaborg bakom Lödöse museum igen! Årets teaterföreställning, som i vanlig ordning arrangeras och uppförs av Ljudaborg kulturförening, är en omgjord version av William Shakespears The comedy of errors.

”En svartsjuk hustrus vassa giftigheter förgiftar mer än galna hundars bett”. Ja, frågar man Martin Rossing, regissör, efter ett citat ur pjäsen så är detta ett utav hans favoriter. Och frågar man hur repetitionerna går så sitter han lugnt i båten.

- Med, i skrivande stund, fyra dagar kvar till premiär, kan undertecknad meddela att det artar sig till en storartad teaterhändelse, berättar Marin Rossing. Ljudaborg är en makalös utomhusscen under bar himmel, men med tak över publiken där det då och då händer makalösa saker, oftast i regi av Ljudaborg kulturförening, fortsätter Martin.

En komedi laddad med missförstånd

Rena rama medeltiden är en historia som utspelar sig under en galen dag, full av förväxlingar och missförstånd. En ung man har gett sig ut på en resa för att söka efter sin försvunne tvillingbror som han aldrig sett. Han färdas i sällskap med sin tjänare som även han har en tvillingbror, försvunnen vid samma tillfälle. Nära att ge upp sitt sökande kommer de båda till Lödöse, där deras respektive tvillingbröder lever och verkar och till och med är gifta eller förlovade.

Samtidigt anländer brödernas pappa, som gett sig ut för att söka efter sin son och dennes tjänare. Snacka om ömtåligt läge! Missförstånd och förväxlingar leder till den ena katastrofen efter den andra och man hinner både slåss och älska alldeles i onödan innan kvällen är slut.

En röst från scenen

Maria Hjelm, medlem och aktiv i Ljudaborg kulturförening, är en av skådespelarna i årets uppsättning. Hon är inte på något sätt ny på scen, utan har varit med många gånger förr. I årets teater spelar Maria tjänarinnan Lisa som är förlovad med en lätt motvillig Egibert, och hon är mycket nöjd med årets pjäs.

- Detta är en riktigt rolig föreställning som gör att man ser Shakespeare i ett helt annat ljus. Tänker man William Shakespeare så tänker man ju stora dramer, död och elände. Detta är tvärtom. Det är rena rama farsen. Spring i dörrar och förvecklingar. Sen är det ju självklart alltid ett stort plus att befinna sig vid vår underbara utomhusscen.

Välkänt namn bakom kulisserna

Översättningen är gjord av Nina Pontén och regissör är Martin Rossing, som har satt upp pjäser på scenen bakom Lödöse museum många gånger förr. Han regisserade föreställningen Vid Ljuda os tillsammans med Birgitta Lekander, en riktig långkörare som spelades i inte mindre än 16 år!

Det var även Martin Rossing som satte upp förra årets föreställning, Ronja Rövardotter. Inför årets uppsättning kan man ana en viss stolthet.

- De 26 ensemblemedlemmarna har utfört ett gediget arbete såväl runt om som på scenen och alla, från femåringen till pensionären, från stumroll till titelroll, går upp på scenen med stolthet och glädje, berättar Martin. Vi är alla tacksamma över att förunnas nåden att få gestalta ett stycke text som har överlevt i drygt fyrahundra år, bara därför att den är så bra!

Vi ses väl på Ljudaborg? Rena rama medeltiden spelas mellan 25 maj och 16 juni.

För fullt program, se www.lodosemuseum.se eller www.ljudaborg.se

Liselotte Öhrling
Program och pedagogik
Lödöse museum/Västarvet
Tfn: 0761-389603
E-post: liselotte.ohrling@vgregion.se

Med, i skrivande stund, fyra dagar kvar till premiär, kan undertecknad meddela att det artar sig till en storartad teaterhändelse. Ljudaborg är en makalös utomhusscen under bar himmel, men med tak över publiken där det då och då händer makalösa saker, oftast i regi av Ljudaborg kulturförening.
Martin Rossing, regissör