Så blir vi sjöpungsbönder i havet - föredrag på Göteborgs naturhistoriska museum

Sjöpungar är inte bara ett djur med ett roligt namn. De kan också vara en nyckel till förnyelsebar energi i framtiden. - Genom att odla och skörda biomassa i havet kan vi åstadkomma flera olika positiva miljöeffekter, säger Olle Stenberg, Marin Biogas, som berättar om möjligheterna med sjöpungsodling på Göteborgs naturhistoriska museum torsdagen 16 mars.

Havets möjligheter  är en föreläsningsserie i fyra delar där olika föreläsare delar med sig av sin expertis och sina olika infallsvinklar på ämnet. Nu har turen kommit till  Olle Stenberg, vd för företaget Marin Biogas i Mölndal, och han delar med sig av sina kunskaper och sin vision om sjöpungsodling.

- Genom att odla och skörda biomassan renas havet från övergödning, från fosfor och kväve. Biomassan kan sedan användas för flera ändamål. Vi testar nu att producera förnyelsebar energi och ekologisk gödning, men det finns även andra möjligheter att utnyttja biomassa för att göra klimatsmarta produkter, säger han.

Vad var det som fick dig att bli intresserad av metoden från början?

- Jag fastnade för det grundläggande konceptet av två huvudskäl: den extremt starka miljöprofilen och att det går att göra i industriell skala.

Varför tycker du att man ska komma och lyssna på föredraget?

- För att vi har inte bara miljöproblem, utan miljömöjligheter. Vårt koncept är ett cirkulärt system i praktiken.

Från jägare till havsbrukare

Olle Stenberg ser dessutom sjöpungsodling som ett sätt för människan att ta sig till från jägar- och samlarstadiet till att bli brukare också i marina miljöer.

- På land har vi lämnat jägar- och samlarstadiet och blivit skogs- och jordbrukare. Vi ser fram emot att bidra till samma utveckling i havet – det vill säga att vi ska kunna bli havsbrukare, säger han.

Mer nytt om sjöpungar

Förra året upptäcktes en för Sverige ny art av sjöpung:  vitfläckssjöpungen . Arten är sedan tidigare närmast känd från Skottland men hittades vid Smögen av Kennet Lundin från Göteborgs naturhistoriska museum och Klas Malmberg från Universeum. Att arten etablerat sig här kan bero på klimatförändring och ökade vattentemperaturer och ett fåtal referensexemplar finns nu i museets samling.  Läs mer om vitfläckssjöpungen här!

Tid och plats för föredraget om sjöpungsodling:

Göteborgs naturhistoriska museum, torsdag den 16 mars, klockan 18:00 - 19:00

Föreläsningen om sjöpungsodling är del tre av fyra i serien Havets möjligheter  som arrangeras av  Göteborgs naturhistoriska museum och Havsnätverket Väst .

Nästa föredrag hålls torsdag 20 april klockan 18:00; Jakten på hållbar energi - ett vågkraftsexperiment på västkusten.

Vid frågor och funderingar, kontakta

Marie Johansson
Programansvarig
Göteborgs naturhistoriska museum/Västarvet
marie.eva.johansson@vgregion.se

Olle Stenberg
VD Marin Biogas
olle@marinbiogas.se
0706-457271

Västarvet är en regional resurs i Västra Götaland. Vi gör natur- och kulturarvet levande och tillgängligt. Genom kunskap, utveckling och samverkan bidrar vi till ett hållbart samhälle.   Västarvet är en del av Västra Götalandsregionen.

Snabbfakta

På land har vi lämnat jägar- och samlarstadiet och blivit skogs- och jordbrukare. Vi ser fram emot att bidra till samma utveckling i havet – det vill säga att vi ska kunna bli havsbrukare!
Olle Stenberg, vd för Marin Biogas