Upplev Lödöse medeltidsdagar!

Kliv rakt in i historien i helgen när Lödöse medeltidsdagar arrangeras vid Lödöse museum. Det kommer bli två fullmatade dagar med tornerspel, hantverkare, gycklare, musik och allmänt skön stämning.

Lödöse medeltidsdagar arrangeras i helgen för tredje året i rad av Kulturföreningen Ljudaborg. På plats på den stora gräsytan bakom museet kommer det bjudas på de alltid lika populära tornerspelen, ett 30-tal hantverkare och knallar och inte minst tidstypisk medeltida musik – i år bland annat med artisterna Loke, Bockfot och Bagdad Wisby.

Upplevelser för alla åldrar och smaker

Det kommer också dofta av medeltida mat som lamm och korv. Och det finns något för alla åldrar – som bågskytte, yxkastning, femkamp, ansiktsmålning, musiksagor samt häst och vagn. Självklart kan man även besöka Lödöse museum och lära sig mer om en av Sveriges första och största medeltida städer, som just nu visar den lika dramatiska som omskrivna utställningen Dömd till döden – om dödstraff från medeltiden till vår tid.

- Det kommer bli en fantastisk helg på alla sätt, säger Liselotte Öhrling, programansvarig på Lödöse museum. Museets omgivningar kommer att vara fyllda till bredden av människor i medeltidskläder, duktiga hantverkare och familjer på utflykt.

Dessutom kommer det ske en medeltida vigsel på lördag 2 juni. Så kom och låt dig i två dagar svepas med i medeltida toner, smaker och upplevelser. Få nya kunskaper och lärdomar om denna spännande epok i vår historia.

Tid och plats: 2-3 juni från kl. 10-16 på den stora gräsytan bakom Lödöse museum. Tornerspelen är kl. 15, både lördag och söndag.
Program: Det fullständiga programmet för Lödöse medeltidsdagar finns bifogat som pdf.

Arrangör: Lödöse medeltidsdagar arrangeras av Ljudaborg kulturförening i samarbete med Lilla Edets kommun, Lödöse museum/Västarvet, Studieförbundet vuxenskolan.

För frågor och mer information:

Sorayah Hellberg
Kulturföreningen Ljudaborg, Lödöse medeltidsdagar
E-post: sorayah.hellberg@ljudaborg.se

Liselotte Öhrling
Programansvarig på Lödöse museum
E-post: liselotte.ohrling@vgregion.se

Det kommer bli en fantastisk helg på alla sätt. Museets omgivningar kommer att vara fyllda till bredden av människor i medeltidskläder, duktiga hantverkare och familjer på utflykt.
Liselotte Öhrling, programansvarig på Lödöse museum