Väldoftande sommar i Örtagården vid Lödöse museum.

Sommarens utställning i Örtagården vid Lödöse museum tar sin utgångspunkt från den kända gotländska visan Uti vår hage. I visan förekommer en typisk medeltida bukett. Salvia, krusmynta och hjärtansfröjd ingick dessutom i kyrkkvasten som kvinnorna förr hade med sig till kyrkan. Välkommen till en sällsamt vacker utställning på Lödöse museum som invigs söndagen 18 juni!

”Örtagården skall fröjda med sin anblick, fägna med sin doft och giva förnyad kraft åt sinnet.” Det skrev Erasmus av Rotterdam (1469-1536) och det är fortfarande en bärande tanke bakom Örtagården på Lödöse museum. I sommarens utställning ”Ut i vår hage” får man veta mer om blommorna som förekommer i den berömda visan. Men också bakgrunden till seden att plocka sju sorters blommor på Midsommarnatten till ljudet av en vacker acapellaversion av visan insjungen av Ellie Stjerna. Vissångerskan, Ellie Stjerna har sina rötter i Växjö och är musiker/sångerska, skådespelerska, producent samt aktiv i Laterna Magica Film.

-   Örtagården vid Lödöse museum är en oas för alla sinnen. Och mycket handlar om kombinationen av då och nu. Att få veta hur de mytomspunna växterna i visan användes förr i tiden och vilka magiska och medicinska egenskaper de ansågs ha. Och samtidigt få uppleva växterna livs levande med deras skönhet, färger och dofter till ljudet av visan ”Uti Vår Hage”, berättar Jessica Randén på Lödöse museum som producerat utställningen.

Under årets Örtagårdsdag invigs sommarens utställning och kl. 12 blir det Jazz i Örtagården med gruppen ”Tre Rara” . Bandet består av Dina Grundberg, Johan Åkesson och Jakob Ulmestrand. Gruppen har lokal anknytning till Lödöse och är influerad av artister som   Bo Kaspers, Lisa Ekdahl och Barbro Hörberg. De skriver egna sånger på svenska men på Örtagårdsdagen kommer de även framföra sin egen jazzversion av visan ”Uti Vår Hage”.

Kl. 13 berättar Michelle Fagerlund om hur blomdofter påverkar oss . Vi får lukta på eteriska oljor från de blommor som utställningen handlar om och göra en egen doftpotpurri att ta med hem. Michelle är utbildad yogalärare och praktiserar yoga på heltid i Lödösetrakten. Den 9 juli och 6 augusti erbjuder hon yoga och meditation i Örtagården.

- Att som lärare få ge energi, inspiration och livsglädje... att få ta emot det samma... då vi alla är lärare åt varandra på ett eller annat sätt, säger Michelle Fagerlund.

Söndagen 2 juli blir det visning i Örtagården   av museets pedagog Greta Åberg som berättar om hälsa, sjukdom och läkekonst på medeltiden; om hur trädgårdens örter användes för att stärka och hela.

Om Örtagården vid Lödöse museum

Örtagården vid Lödöse museum är en levande utställningsmiljö under ständig förändring, inspirerad av vad vi känner till om de medeltida örtagårdarna.
Här berättar vi om de medeltida örternas medicinska egenskaper och folktro kring dem.

Sommartid finns sittplatser i Örtagården där man kan slå sig ned och njuta en stund av doft och fägring. Gångarna är grusade och i mitten finns en fontän med härligt porlande vatten. Passa på att vid ett besök hos oss uppleva den rofyllda miljön och stifta närmare bekantskap med de många växterna som finns här. Intill Örtagården finns en kålgård och en bikupa.

Örtagården vid Lödöse museum började anläggas 2002 av personal och frivilliga, med finansiering från Lödöse museums Stödförening.

Välkommen till en rofylld, vacker och väldoftande upplevelse i sommar på Lödöse museum!

För frågor och mer information

Jessica Randén
Lödöse museum
jessica.randen@vgregion.se
www.lodosemuseum.se

Jazzgrupp Tre Rara
Jakob Ulmestrand, tel: 073-730219
Facebook: Tre Rara

Michelle Fagerlund
michelle@yogamagasinet.se
Facebook: Yogamagsinet

Greta Åberg   (visning i Örtagården)
greta.aberg@vgregion.se

Elli Stjerna   (ljud/bakgrundssång i utställningen)
www.elliestjerna.se

Om utställningen:

Idé, text, form och foto : Jessica Randén, Lödöse museum
Teknik och bygg:   Ulf Wågland, Västarvet, Niklas Foresti, Lödöse museum/Västarvet
Ljud:   Söderbergs Ljudproduktion AB
Blommor och örter:   Nisses Växter, Uddevalla
Sång:   Elli Stjerna

Snabbfakta

Örtagården vid Lödöse museum är en oas för alla sinnen. Och mycket handlar om kombinationen av då och nu. Att få veta hur de mytomspunna växterna i visan användes förr i tiden och vilka magiska och medicinska egenskaper de ansågs ha. Och samtidigt få uppleva växterna livs levande med deras skönhet, färger och dofter till ljudet av visan ”Uti Vår Hage”.
Jessica Randén, Lödöse museum