Välkommen till en kreativ oas för dig som älskar handgjort, hemgjort och omgjort när REKO på Nääs firar femårsjubileum!

REKO på Nääs handlar om schyssta val, sunda material och längre livslängd. Den 26 till 27 maj arrangeras festivalen för femte gången hos Slöjd & Byggnadsvård vid Nääs slott och förhoppningen är att kunna bjuda på kunskap och inspiration som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbar.

Här möter du kreativ slöjd och ekologiskt bygghantverk i form av workshops, demonstrationer, kurser, föredrag, mathantverk och kreativt häng. Allt i de vykortsvackra omgivningarna vid Nääs slott.

– Det ska vara både eko och reko. Genom att vara med på våra workshops, föreläsningar och kurser lär du dig att göra mer själv. Det ger både självförtroende och möjlighet att spara pengar, säger Ulrika Lindh, byggnadsantikvarie på Slöjd & Byggnadsvård på Nääs.

Utställningar

Kom och besök den nyöppnade sommarutställningen Klimatklokt, där du guidas i de mest klimatsmarta lösningarna, de som både skonar miljön, den egna plånboken och husets karaktär. Och i Nääs Konsthantverks galleri visas Väva spis, ett projekt som Elisabeth Dunker (känd från Fine little day) driver tillsammans med Skåne hemslöjdsförbund.

När djuren hjälper till

Träffa de två alpackorna från Greyboo Ranch, nyklippta och välfriserade! På plats finns även alpackaprodukter till försäljning såsom garn i naturfärger, råull och stickade samt tovade produkter. Om du vill fortsätta i lamadjursspåret finns workshopen Band och snoddar från Anderna där du kan fläta fina band i både alpacka- och lamaull. Några andra djur som vi människor haft mycket att göra med är bina. Till årets REKO har dessa små arbetare bidragit med bivax till en workshop där du kan göra ditt eget bivaxtyg. För den som föredrar lite stelare djur anordnas även käpphästhoppning tillsammans med Nääs ridförening.

Internationell skedstjärna och marockansk tadelakt

I år är programmet på REKO uppdelat i fyra kategorier: Hör, Se, Gör och Köp.

- I år har vi verkligen ansträngt oss för att göra det bästa Reko programmet hittills! Några av huvudpunkterna är bland annat Jojo Wood som täljer skedar, en internationell stjärna som håller i både kurs och demonstration på SE-scenen under REKO. Jojo Wood är, trots sin ungdom, extremt erfaren och en av världens främsta skedtäljare. Under två dagar delar hon med sig av alla sina tricks och tekniker, med målet att skapa den perfekta ätskeden. Från träd till färdig sked används endast yxa, kniv och skedkniv. God teknik vinner alltid över råstyrka, hälsar Jojo. En annan höjdpunkt är Anders Solvarm på HÖR-scenen. Anders har byggt sig ett hus till sin familj inuti ett växthus och där har blomningen redan börjat, berättar Ulrika Lindh.

På GÖR-området hittar du bland annat en workshop om tadelakt. Det är en urgammal marockansk metod där man putsar väggar med kalkbruk och därefter gör ytan vattenavstötande genom att behandla den med olivtvål. Tadelakt som metod har de senaste åren blivit mer vanligt i Sverige och i ekobyggkretsar, särskilt i badrum där man vill ha en vattentålig yta men ändå slippa kemikalier och plastmaterial.

På KÖP-området möter du våra fantastiska slöjdföretagare. Lokalt tillverkat och egenhändigt skapade konst- och bruksföremål till försäljning. Här hittar du det bästa från hantverkare och slöjdare i Västra Götaland.

Klassisker

Är du sugen på att göra fynd så finns såklart bakluckeloppisen med retroprylar under lördagen. Vill du själv sälja är det bara att anmäla dig. Även den traditionella slöjdmarkanden återkommer på Nääs. Här kan du hitta slöjd och mathantervek av ett stort antal utvalda producenter. Träffa skaparna, se deras hantverk och ta chansen att köpa något personligt och unikt. Här finns slöjdare och hantverkare inom bland annat textil, trä, metall, skinn, glas och keramik representerade. Under hela helgen bakas och säljs det även stenugnsbakade brödkakor från Skallsjö-Nääs Hemslöjdsförening som håller till i Bakstugan på Nääs.

Workshops och inspiration

Kan man äta ull? Det får du reda på om du väljer denna workshop i tovning. Annars kan du alltid lära dig tälja eller fläta en näverkorg! Hos REKO på Nääs finns något för både stora och små och på vår hemsida kan ni hitta flera kurser än vad som nämns här.

Klicka här för att se läsa mer om REKO på Nääs och se hela programmet.

Ulrika Lindh
Byggnadsantikvarie och samordnare
Slöjd & Byggnadsvård, Västarvet
ulrika.a.lindh@vgregion.se

Det ska vara både eko och reko. Genom att vara med på våra workshops, föreläsningar och kurser lär du dig att göra mer själv. Det ger både självförtroende och möjlighet att spara pengar.
Ulrika Lindh, antikvarie på Slöjd & Byggnadsvård och arrangör för REKO på Nääs