Batterilager med smart styrning ger bättre driftsekonomi

Minskade energikostnader för kund och minskad belastning på elnätet. Det är resultatet i en unik satsning på lokal förnybar elproduktion som igår presenterades i Sjöängens kunskaps- och kulturcentrum i Askersund.

Solenergi, batterilagring, energistyrning och elbilsladdning i ett lokalt integrerat mikronätsystem. Det är ingredienserna i framtidens miljövänliga och hållbara energilösning som är en viktig väg till ett mer driftekonomiskt, energieffektivt och klimatsmart samhälle.

Projektet, som pågår fram till hösten 2018, testar olika driftstrategier som kan visa hur ett batterilager med smart styrning kan bidra till bättre driftekonomi och systemstabilitet. Det omfattar bland annat att utjämna effektuttag från lokalnätet vid förbrukningstoppar, utnyttja variationer i elpriser på elmarknaden och kunna leverera en avbrottsfri elförsörjning.

– När det exempelvis uppstår effekttoppar i Sjöängens storkök kan man hämta el från batteriet, dvs den egna elproduktionen, istället för att köpa el när den är som dyrast. Det här är ett föregångsprojekt för hur mikronätsystem kommer att se ut i framtiden, säger Jesper Karpsen, chef BU Network Solutions, Vattenfall Distribution.

– Inom Askersunds kommun märker vi av ett stort intresse för solenergi, inte minst tack vare Soldrift Sjöängen. De kommande tre åren ska kommunen etablera solel på flera fastigheter, även på hus där allmänheten ofta vistas, säger Henrik Olofsson, utvecklingschef på Askersunds kommun.

– Vi har fått värdefulla erfarenheter av projektet så här långt. Genom att förstå hur vi bör styra i- och urladdning av batterilagret kan man exempelvis minska kostnaderna för effektuttag från elnätet och samtidigt inte slita på batteriet i onödan, säger Jan Kristoffersson, projektchef, Sustainable Innovation.

Projektet Soldrift Sjöängen är ett samarbete mellan Vattenfall Eldistribution, Sustainable Innovation, Askersunds kommun och Energimyndigheten.

Vattenfall Eldistribution AB

Mikael Björnér, M +46 073 054 8229, mikael.bjorner@vattenfall.com