Återställd klassificering av Vattenfalls hybridkapital

Ratinginstitutet Standard & Poor’s (S&P) meddelade på fredagen att ”equity content” för Vattenfalls utestående hybridkapital har återställts till “intermediate” (50%) från “minimal” (0%).

Efter det att Vattenfall den 10 november 2015 tillkännagivit att bolaget genom juridiskt bindande dokument avsagt sig rätten att under vissa förutsättningar förtidslösa hybridobligationerna, har S&P återställt ”equity content” för Vattenfalls utestående hybridkapital till "intermediate" från "minimal".

För mer information: pressmeddelanden från den 27 oktober och den 10 november 2015.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarkaden.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Gyllenhoff, Group Treasurer, 08-739 65 13, johan.gyllenhoff@vattenfall.com
Klaus Aurich, chef Investor relations 08-739 65 14 klaus.aurich@vattenfall.com

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se