Dalarna startar brett samarbete med Minnesota

Dalarna startar brett samarbete med Minnesota Efter några år med oförändrad försäljningsvolym har Vattenfalls naturgasleveranser ökat markant. Under 1996 steg försäljningen med 7 procent och intresset för naturgas fortsätter att växa. En affärsdelegation från delstaten Minnesota i USA besöker Dalarna 2-7 mars. Besöket ses som upptakten till ett fortlöpande kommersiellt utbyte och ökad turism mellan Dalarna och Minnesota. Delegationen består av Harlan Jacobs och George Crolick, företrädare för den blomstrande småföretagsamheten i hjärtat av svenskbygderna i USA. De kommer bland annat att medverka vid Företagardagen i Mora 3 mars. Värdar för besöket är kommunpolitiker och näringslivschefer i Mora, Orsa och Älvdalen, länsstyrelsen i Dalarna samt Vattenfall. Besöket är ett led i arbetet på att öka affärskontakterna och handeln mellan företag i Dalarna och Minnesota. Utbytet berör såväl turistområdet som trä, verkstadsindustri, high tech, hantverk och andra nischer i näringslivet i Dalarna. Ett syfte är också att öka kunskapen om framgångsrika modeller att göra nya idéer kommersiellt gångbara och stödja nyföretagande. Det var efter Vattenfalls förvärv av Ryssa Elverk som Mora, Orsa och Älvdalens kommuner 1998 började samarbeta med Vattenfall inom ramen för programmet Switch on to Sweden. Ett led i samarbetet var en affärsresa till Minnesota i april 1999. De företag som deltog var Gunnar Englund Byggare, Kandre, Mora Mobillyft, Orsa Band, Siljans Mattväveri och Wasa Sten. Företagen fick individuella besöksprogram samt gemensam information om Minnesota. För representanter från Mora och Orsa kommuner arrangerades ett speciellt program om näringslivsutveckling. Flera företag kom hem med order. Alla har gått vidare med att utveckla de affärskontakter som skapades. För vidare information kontakta: Eva Sterte, Vattenfall AB, tel 018-186128, mobil 070-582 90 55. Sven-Erik Nilsson, Mora kommun, tel 0250-261 10, mobil 070-33 261 10. Gunnar Barke, Älvdalens kommun, tel 0251- 80156, mobil 070- 546 97 08. Mats Kärn, Orsa kommun, tel 0250 - 55 21 17, mobil 070- 628 49 89. Hans Astorin, Länsstyrelsen i Dalarnas län, tel 023 - 81 005, mobil 070 - 346 50 96. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, tel: 08-739 50 10. Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/03/01/20040813BIT20900/wkr0001.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.