Dr Klaus Rauscher utsedd till vd för HEW

Dr Klaus Rauscher utsedd till vdför HEW Styrelsen för Hamburgische Electritictäts-Werke AG (HEW) utsåg vid sitt möte på torsdagen, den 4 oktober 2001, Dr. Klaus Rauscher till verkställande direktör. Styrelsen utsåg Dr. Rauscher enligt förslag från styrelseordföranden Lars G. Josefsson, som också är Vattenfalls koncernchef. (Se pressmeddelande från Vattenfall 25 september 2001.) Dr. Rauscher kommer att tillträda sin befattning 1 november. I sin funktion som vd för HEW kommer han dessutom att leda integrationsprocessen för HEW, VEAG och LAUBAG och därmed uppbygget av den Nya Kraft som formeras på den tyska energimarknaden, det tredje största tyska energiföretaget. - Den Nya Kraften har ingen tid att förlora. Nu går arbetet vidare med förnyad kraft. Utnämningen av Dr. Rauscher till vd i HEW är ännu en betydande milstolpe i det arbetet. Som jag tidigare framhållit måste den nya chefen för Neue Kraft framför allt verka integrerande. Jag tror att vi med Dr. Rauscher har funnit en sådan chefsperson säger Lars G Josefsson i en kommentar. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Karl-Erik Olsson, presschef, Vattenfall, telefon 08-739 75 83, 070-538 81 38. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Norden, Polen och Tyskland är koncernens hemmamarknader. Idag genererar Vattenfall kraft och levererar energilösningar till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Huvudprodukterna är el, värme och naturgas samt nättjänster, service och konsulttjänster. Vattenfallkoncernens totala omsättning år 2001 beräknas ligga kring 70 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/05/20011005BIT00720/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/05/20011005BIT00720/bit0001.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.