Hans von Uthmann blir chef för Vattenfall Norden

Hans von Uthmann blir chef för Vattenfall Norden Vattenfall kommer att samordna koncernens nordiska verksamhet från och med 1 januari 2004 och chef för verksamheten blir Hans von Uthmann, tidigare vd för Duni AB. Han börjar 17 november på Vattenfall som vice vd. Vattenfalls verksamheter i Sverige, Finland och övriga Norden kommer att samordnas enligt samma principer som redan gäller för Vattenfalls verksamhet i Tyskland. Chef för Vattenfall i Norden blir Hans von Uthmann, tidigare vd och koncernchef för Duni AB. Hans von Uthmann är 45 år. Innan han kom till Duni år 2000, var Hans von Uthmann vd för AB Svenska Shell i fyra år. Han har arbetat på ledande poster inom Shell-koncernen - i Sverige och internationellt - sedan 1984. Han ingår i styrelsen för Fortum, en post som han nu lämnar. Han är också styrelseordförande i Salcomp Oy och styrelsemedlem i DIF AB. - I det nuvarande skedet av Vattenfalls utveckling, då vi konsoliderar oss på en alltmer integrerad europeisk marknad, är det naturligt att samordna Norden under en gemensam ledning. Hans von Uthmanns erfarenhet och kompetens gör honom väl lämpad att leda den omstruktureringen, säger Lars G Josefsson, vd och koncernchef för Vattenfall. För foto av Hans von Uthmann: se pressidan på www.vattenfall.se Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Knut Leman, kommunikationschef, telefon 08-739 50 31. Martin May, chef för Group Media Relations, telefon: 08-739 52 70. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. För vidare information, se www.vattenfall.se . Under OM VATTENFALL/PRESS finns medieservice, bland annat bildarkiv och pressmeddelanden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/05/20031105BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/05/20031105BIT00240/wkr0002.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.