Intelligent mätning gav HSB-förening lägre elkostnader

Intelligent mätning gav HSB-förening lägre elkostnader HSB-föreningen Gläntan i Huddinge sänker sina elkostnader med drygt 25 procent genom att installera Vattenfalls intelligenta tjänst Enhetsmätning. Föreningen har valt en lösning som minskar antalet nätabonnemang. Istället för ett abonnemang per lägenhet, totalt 122 separata abonnemang, tecknar föreningen ett gemensamt nätavtal. Lösningen kallas Enhetsmätning och innebär att el levereras till en punkt i fastigheten. - Gläntans styrelse och Vattenfall har tillsammans kommit fram till en skräddarsydd lösning som passar föreningens behov och minskar våra elkostnader rejält. Styrelsen och de boende är mycket positiva till avtalet med Vattenfall om Enhetsmätning. Målsättningen är att genom detta skapa en god ekonomi för bostadsrättsföreningen. En lägre elkostnad ger en lägre boendekostnad för bostadsrättsinnehavarna, säger Mikael Björner, ordförande i Brf Gläntan i Huddinge. Enhetsmätning förutsätter att Vattenfalls infrastruktur Sensel installeras i fastigheten. Sensel är den teknik som gör intelligenta tjänster möjliga. Centralt i fastigheten installeras en Sensel-box och noder som mäter elanvändningen i varje lägenhet och andra utrymmen. Fler intelligenta tjänster i gemensamma lokaler kan sedan kopplas på om man så önskar. På sin egen hemsida får HSB-föreningen inte bara faktureringsunderlag utan också statistik över elanvändningen presenterad per huskropp, trappuppgång och lägenhet. Det ger god kontroll över förbrukningen och föreningen kan lättare vidta åtgärder om den blir för hög. De boende betalar direkt för den el de förbrukat. I framtiden kommer elen att betalas via hyresavin. Tjänsten Enhetsmätning är oberoende av elleverantör. - Vattenfall kommer inom kort att lansera andra intelligenta tjänster i fastigheter. Ett exempel är lokalbokningssystem, där lägenhetsinnehavaren till exempel kan boka tid till tvättstugan via webben eller via talsvar. Vi lanserar även inpasseringssystem och kodlåssystem, som innebär att fastighetsägaren kan minska kostnaderna för hanteringen av dörrnycklar, säger Thomas Mårding, på Vattenfall, Försäljning Sverige. Installationen av den intelligenta tjänsten Enhetsmätning sker under våren. Vattenfall ansvarar för installationen och tecknar nytt nätabonnemang. Dessutom tecknas elavtal med föreningen. - Vi har fått en hel del frågor från andra HSB-föreningar som är intresserade av konceptet och hur vi har gått tillväga. Jag tror att många bostadsrättsföreningar kommer att göra som vi för att spara pengar åt de boende, säger Sven-Erik Hoffman, ledamot i föreningsstyrelsen. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Mikael Björner, ordförande, HSB-föreningen Gläntan, 0706-43 47 95. Sven-Erik Hoffman, ledamot, HSB-föreningen Gläntan, telefon. & fax 0733-323107, 08-746 7770. Thomas Mårding, Vattenfall Försäljning Sverige, tel. 08-739 68 82. Gert Honnér, informationsansvarig, Vattenfall Försäljning Sverige, telefon. 08-725 04 93. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag genererar Vattenfall kraft och levererar energilösningar till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukterna är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfallkoncernens totala omsättning år 2001 beräknas ligga på drygt 60 miljarder kronor. Mer om Vattenfall: www.vattenfall.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/02/06/20040811BIT20410/wkr0001.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se