Jan Edberg blir vd för Ringhals och Barsebäck

Jan Edberg blir vd för Ringhals och Barsebäck Jan Edberg, idag arbetande styrelseordförande i Elektrocieplownie Warszawskie, har utsetts till verkställande direktör i Ringhals AB och dess dotterbolag Barsebäck Kraft AB. Jan Edberg, som är 52 år, efterträder Anders Hjorth som går i pension. Jan Edberg är civilingenjör och började arbeta vid ABB Atom 1973. Större delen av sin yrkesbana har han verkat i olika ledande befattningar inom Vattenfall, bland annat som verkställande direktör i Forsmarks Kraftgrupp AB mellan åren 1997 och 2000. Det senaste året har Jan Edberg arbetat i Elektrocieplownie Warszawskie S.A., det polska kraftvärmebolag som Vattenfall förvärvade i januari 2000. Jan Edberg tillträder den 1 april 2001. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Alf Lindfors, styrelseordförande Ringhals AB och Barsebäck Kraft AB, tel 08-739 55 70. Torsten Bohl, informationschef Ringhals, tel 0340-66 75 90, 070-676 75 90. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag genererar Vattenfall kraft och levererar energilösningar till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukterna är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfallkoncernens totala omsättning år 2001 beräknas ligga på drygt 60 miljarder kronor. Mer om Vattenfall: www.vattenfall.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/02/16/20040811BIT20480/wkr0001.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se