Lars G Josefsson ny koncernchef i Vattenfall

Lars G Josefsson ny koncernchef i Vattenfall Vattenfalls styrelse har utsett civilingenjör Lars G. Josefsson till vd och koncernchef för Vattenfall AB. Han beräknas tillträda som vd för Vattenfall i mitten av augusti. Lars G Josefsson, född 1950, har erfarenhet från både telekombranschen och försvarsindustrin. Han har under 20 år innehaft olika chefsposter inom Ericsson, varav åren 1992-1997 som vd för Ericsson Austria med ansvar för Ericssons samlade verksamhet i Österrike samt för att bygga upp verksamhet i Polen, Tjeckien med fler kringliggande länder. Sedan 1997 och fram till fusionen med SAAB har han varit koncernchef för Celsius AB. Vattenfalls styrelseordförande Gerhard Larsson kommenterar utnämningen: - Lars G Josefsson har en för Vattenfalls aktuella utveckling lämplig ledarbakgrund med sina breda internationella erfarenheter, vana att smälta samman olika kulturer och att driva krävande förändringsarbete och utveckla nya affärskoncept. Jag tror också att det är nyttigt med erfarenhet från att ha lett såväl av staten majoritetsägt bolag som privatägt bolag. Vattenfalls tidigare koncernchef Carl-Erik Nyquist avgick planenligt med pension vid bolagsstämman i april. Fram till dess ny vd tillträder är vice VD och finansdirektören Bertil Tiusanen tf vd och koncernchef Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, tel: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Gerhard Larsson, styrelseordförande, Vattenfall AB, telefon 070-517 17 18. Inger Holmström-Lindgren, informationsdirektör, Vattenfall AB, telefon 070-539 50 84. Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt nättjänster, service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/05/26/20040813BIT21370/wkr0001.pdf