Lysande år för elkonsumenten

Report this content

Vattenfalls Elbarometers Årskrönika summerar elåret 2013 i två ord: Elkonsumentens år.

Elpriset
Under 2012 var elkunderna vinnare och vi ser samma mönster vid summering av 2013 års elprisutveckling. Spotpriset på NordPool har varit relativt stabilt under året, jämfört med de senaste två åren. 2013 inleddes med en liten pristopp i slutet av januari, orsakat av ett högtryck med för årstiden låga temperaturer i hela Sverige. Årets högsta elpris kom i slutet av mars, då kallt och torrt väder satte prisbilden. Från mitten av april till juni var det varmare temperaturer och regn som medförde sjunkande elpriser.

– Från mitten av juli har elpriset varit stabilt och bara rört sig marginellt. Under årets sista månader har vi haft regnigt, blåsigt och för årstiden varmt väder, vilket har gynnat elkunderna, säger Magnus Holm, chef Vattenfall Försäljning.

Avtalstrender – konkurrenskraftig och rekordlåg fast 3-åring
Att förutsäga hur elpriset kommer att utvecklas är extremt svårt och väderleken är den faktor som har störst påverkan på det rörliga elpriset.

– Vi har i årets Elbarometrar lyft fram hur förmånligt det är på lite sikt att teckna ett fastprisavtal. Faktum är att vi inte haft så lågt pris på 3-års avtal sedan 2007. Även om det i år även har varit bra att välja rörligt elpris kan man ha i bakhuvudet vädrets makter och dess påverkan på elpriset. Det har varit och är, ett smart drag att välja ett fast avtal. Man får full kontroll över sina utgifter varje månad och har därtill tecknat ett historiskt lågt avtalspris, säger Magnus Holm.

Ökad elanvändning
Elanvändningen har ökat under 2013 jämfört med 2012. Oavsett om man bor i lägenhet (+1,2%) eller villa/radhus (+7,8%). Ofta finns det mycket man som elkonsument kan göra när det kommer till att energieffektivisera. Med enkla åtgärder kan man spara mycket. De flesta människor vill ha ett bekvämt liv, en enklare vardag och lägre elkostnad. Det kan man uppnå genom att göra sitt hem lite energismartare.

– Att vi ser en ökande elanvänding är en trend som vi vill bryta. Ge dig själv och ditt hem den bästa julklappen. Genom att energioptimera sitt hem kan man spara en hel del pengar, säger Magnus Holm.

I bifogade Elbarometer återfinns grafer: NordPool rörligt spotpris, Vattenfalls 3-års avtal, energianvändning och energispartips. (pdf)

För mer information, kontakta:
Magnus Holm, chef Vattenfall Försäljning, 0702-11 04 97
Carina Netterlind, pressekreterare, 076-103 66 62

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se