Maija-Liisa Friman ny VD för Vattenfall Oy

Maija-Liisa Friman ny VD för Vattenfall Oy Efter några år med oförändrad försäljningsvolym har Vattenfalls naturgasleveranser ökat markant. Under 1996 steg försäljningen med 7 procent och intresset för naturgas fortsätter att växa. Civilingenjör Maija-Liisa Friman (47) har utnämnts till ny verkställande direktör för Vattenfall Oy. Hon tillträder tjänsten den 1.4.2000. Friman har varit VD för Gyproc Oy från 1993. Före Gyproc har hon arbetat inom olika uppgifter inom Kemira-koncernen åren 1978 - 1993, av dem flere år utomlands. - Vattenfalls usprungliga målsättning om en marknadsandel på 10 procent i Finland är uppnådd. Bolaget eftersträvar ännu tillväxt, och målet är att nå en marknadsandel på 20 procent under de närmaste åren. Det är en utmaning att flytta till en ny bransch som lever i en stark omvandling, säger Maija-Liisa Friman. Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/01/10/20040813BIT20590/wkr0001.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se