• Vattenfall/

Ny kartläggning från Vattenfall visar: Här finns Sveriges bästa förutsättningar för solenergi

Solen skiner som aldrig förr denna sommar. Med byggnadsintegrerade soltak på landets villor och sommarstugor skulle mängder av energi kunna tas till vara. Vattenfall har tagit fram ett Solindex som visar länens förutsättningar för solenergi. Västra Götaland och Skåne hamnar i toppen på listan med bäst potential att producera energi.

Vattenfalls Solindex visar hur mycket solenergi som kan skapas årligen i olika delar av landet baserat på solens globalstrålning*. Sverige har tack vare långa sommardagar mycket goda förutsättningar för solenergi. Stockholm har till exempel lika mycket så kallad globalstrålning under ett år som Prag, beläget drygt 100 mil söderut.

– Det finns uppfattningar om att Sverige inte skulle vara bra lämpat för solenergi, vilket är en felaktig bild som vi jobbar hårt med att förändra. Om alla villor byter till soltak eller annan solcellslösning skulle det generera ungefär 10,4 miljarder kWh per år. Det är lika mycket energi som alla småhus i Västra Götaland och Uppsala län förbrukar under ett år, säger
Rick Khan, affärsansvarig för energilösningar till privatkunder på Vattenfall.

Under våren presenterade Vattenfall, som ett av de första energiföretagen i Sverige, soltak
på den svenska marknaden. Ett soltak ersätter traditionell takbeläggning, med andra ord är
det solpanelerna som utgör taket. Elen som produceras kan användas direkt eller säljas
vidare till elbolaget.

Solindexet visar att om samtliga småhus i Blekinge och Västernorrlands län får soltak skulle länen producera lika mycket energi, trots stora geografiska skillnader. Kartläggningen visar till exempel att Västra Götalands län skulle kunna generera tillräckligt för att förse över 70 000 småhus med energi. Och Kalmar län visar sig ha potential att producera mer än vad hela residensstaden Kalmar förbrukar.

– Med vår kartläggning Solindex vill vi visa hur mycket solenergi som kan produceras i Sverige och vilka möjligheter som skapas genom innovativ och hållbar produktutveckling.
Vi har som mål att bli fossilfria inom en generation och vi vill hjälpa våra kunder med klimatsmarta alternativ, då är både kunskap och utveckling viktiga komponenter, säger
Rick Khan.

Läs mer om soltak:
www.vattenfall.se/soltak

Om kartläggningen:
Solindex visar hur mycket solenergi som kan skapas årligen i respektive län och kommun baserat på solens globalstrålning om alla småhus byter till Vattenfalls Soltak.

Indexformel: ((Antal småhus * 33 kvm) * Globalstrålning) * 0,16 / 10 000 000
Antal småhus för respektive län har hämtats från SCB och takytan (33 kvm) för ett småhus är ett exempel hämtat från Vattenfall.

*Globalstrålningen har beräknats med STRÅNG-data från SMHI, som har producerats med stöd från Strålsäkerhetsmyndigheten och Naturvårdsverket under 2017. Resultatet har multiplicerats med 0,16 då soltaken har en verkningsgrad på cirka 16 procent. Siffran har sedan dividerats med 10 000 000 för att göra indexet mer överskådligt. Snittförbrukningen för ett småhus är beräknad till 25 000 kWh.

Topp 10 – Här finns bäst förutsättningar för solenergi

Län  Indexsiffra Globalstrålning
kWh/m2
1. Västra Götalands län 178,9 973