Skellefteå Kraft och Vattenfall i affär om vattenkraft

Skellefteå Kraft och Vattenfall i affär om vattenkraft Skellefteå Kraft AB och Vattenfall AB har träffat en överenskommelse som rör ett antal vattenkraftverk i Skellefteälven, Umeälven och Indalsälven. Affären innebär att Vattenfall köper Skellefteå Krafts andel (28 %) i Bastusels kraftstation. Skellefteå Kraft köper Vattenfalls andelar i Rebnis, Sädva, Ringsele, Bergnäs, Slagnäs och Grytfors kraftstationer. Vattenfalls andel i dessa stationer var tidigare 72 %. Skellefteå Kraft köper också Klippens kraftstation, tidigare helägd av Vattenfall. Dessutom säljer Vattenfall sin rätt till andelskraft från Sällsjö kraftstation och ersättningskraft från Båtfors kraftstation. Medelårsproduktionen av el i GWh (miljoner kilowattimmar) är: 540 Bastusel 490 Rebnis, Sädva, Ringsele, Bergnäs, Slagnäs och Grytfors 102 Klippen 85 Andels- och ersättningskraft Överenskommelsen förutsätter godkännande av bolagens styrelser och att skyldigheter gentemot personalen enligt MBL är genomförda. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För ytterligare information kontakta: Staffan Westlin, VD Skellefteå Kraft AB, tel 0910 - 77 25 01, 070-633 90 54 Gunnar Ålfors, Produktionsdirektör Vattenfall Produktion, tel 08-739 63 58, 070-539 63 58 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/08/23/20040813BIT21840/wkr0001.pdf