SwedPower deltar i kraftverksbygge i Panama

SwedPower deltar i kraftverksbygge i Panama Vattenfalls konsultbolag SwedPower ingår i ett konsortium som bygger ett vattenkraftverk i Panama. Detta är SwedPowers största enskilda internationella kontrakt någonsin och ger arbete i Ludvika, Stockholm och Luleå samt på plats i Panama. Ett konsortium bestående av Skanska, GE Energy Sweden, Alstom Power Generation och SwedPower har fått uppdraget att bygga vattenkraftprojektet Esti Hydroelectric Project i Panama. Ordern är värd 213 miljoner USA-dollar, varav SwedPowers del uppgår till 7 miljoner dollar, motsvarande närmare 70 miljoner kronor. Beställare är AES Panama. Uppdraget är SwedPowers största internationella uppdrag någonsin, och företaget ansvarar för all byggprojektering av det nya kraftverket. Anläggningsdelarna består av en 30 m hög betongdamm, en 58 m hög jorddamm, en betonginklädd 6 km lång kanal, en 5 km lång tilloppstunnel, svallschakt, utloppstunnel och en ovanjordsstation med två 60 MW Francisturbiner. Kraftstationen skall vara klar att tas i bruk november 2003. Arbetet på plats har redan startat. - Uppdraget kommer att innebära en mycket god beläggningssituation främst vid vårt kontor i Ludvika, men delar av arbetet kommer att utföras i Stockholm och Luleå. Vi kommer också att ha en mindre permanent styrka i Panama under uppdraget, meddelar affärsområdeschef Christer Ljunggren. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Christer Ljunggren, SwedPower AB, Anläggningsteknik, tel 0920-77 360. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag genererar Vattenfall kraft och levererar energilösningar till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukterna är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfallkoncernens totala omsättning år 2001 beräknas ligga på drygt 60 miljarder kronor. Mer om Vattenfall: www.vattenfall.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/02/21/20040811BIT20490/wkr0001.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.