Toppår för Ringhals

Toppår för Ringhals Efter några år med oförändrad försäljningsvolym har Vattenfalls naturgasleveranser ökat markant. Under 1996 steg försäljningen med 7 procent och intresset för naturgas fortsätter att växa. Millenniets sista år var bara en hårsmån från att bli det bästa någonsin för Ringhals. Det fattades endast en knapp dygnsproduktion för att det gamla rekordet från 1996 skulle ha varit historia. Nu blev det "bara" 25,27 miljarder kilowattimmar vilket, i sig, inte är en föraktlig mängd el. Det utgör ungefär 18 procent av elförbrukningen i Sverige och skulle ha räckt till en stad av Göteborgs storlek under sex år. Och det kunde ha blivit ännu mer. På grund av den goda vattentillgången i våra älvar har Ringhals under delar av året inte kört för fullt. Drygt en miljard kilowattimmar har reglerats bort av kraftbalansskäl. Ringhals 2, 3 och 4 har samtliga slagit sina egna rekord. Högsta årsproduktionen hade Ringhals 4 med nästan 7 miljarder kilowattimmar, tätt följd av Ringhals 3. Tvåan, som är något mindre än de båda systeraggregaten, levererade 6,4 miljarder kilowattimmar. Vår minsta reaktor, Ringhals 1, genomförde ett komplicerat reparationsarbete under den årliga avställningen som blev mycket längre än planerat. Trots det nådde blocket nästan 5 miljarder kilowattimmar. Under 1999 togs ett helt nytt och toppmodernt IT-stöd i drift och millennieskiftet passerades som väntat utan problem. Ringhals kan nu se 2000-talet an med tillförsikt. Vill ni ha kommentarer till Ringhals produktionsresultat får ni gärna ringa VD Anders Hjorth. Ni når honom på tel 070 - 55 75 705. Ringhals Informationsenhet 2000-01-03 Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/01/03/20040813BIT20570/wkr0001.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.