Vattenfall: Effekthöjning i Forsmark ger nytt rekord

Reaktor 2 i Forsmark har nu höjt effektnivån med 12 procent till 1120 MW och kan därmed producera ungefär 1 TWh mer el per år än tidigare. Det motsvarar en årlig elförbrukning för närmare 100 000 hushåll.

Vattenfall genomför nu det största moderniseringsprogrammet sedan kärnkraften byggdes och sedan i mars pågår provdrift på en högre effekt vid Forsmark 2. Under det senaste dygnet har rekordhöga 26 985 megawattimmar el producerats.

- Vi har nu uppnått ett viktigt delmål av vår modernisering och jag kan nöjt konstatera att Forsmark på ett framgångsrikt sätt har höjt effekten med 12 procent vid reaktor två. Forsmark 2 kan nu producera driftsäker el med låga koldioxidutsläpp för ytterligare omkring 100 000 hushåll per år, säger Torbjörn Wahlborg, chef affärsdivisionen kärnkraft.

De tre reaktorerna i Forsmark producerar var för sig lika mycket el som hela Stockholm med omgivande kommuner använder varje år.

Stefan Persson, VD Vattenfalls kärnkraft i Forsmark, är mycket nöjd med att genomföra effekthöjningen vid Forsmark 2.

- Provdriften på den högre effektnivån har så här långt gått bra. Vi har en robust anläggning och medarbetare som alltid har säkerheten i fokus, vilket har gjort att effektuppgången kunnat genomföras utan några störningar.

Provdriften kommer att pågå fram till 2014. Vattenfalls moderniseringsprogram fortsätter och åren 2013-2017 planerar Vattenfall att investera 16 miljarder kronor i säkerhetshöjande och livstids-förlängande åtgärder.

För mer information kontakta:
Magnus Kryssare, pressekreterare, telefon: 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Taggar:

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se